Блоги

Версія для друку [3] Відіслати другу [4] 15.11.2011 05:28  Пекар Іванна [5]

Обмін досвідом з методик розвитку комунікативних навичок

Готуючись до тренінгів у центрах зайнятості, обов'язково прописую для себе хід тренінгу із зазначенням тривалості тієї чи іншої вправи. Взагалі, візуалізація власних думок та ідей або «модифікація» деяких вправ є однією з моїх особистих складових самопідготовки і самонавчання як тренера.

Таким чином, у мене з'явилася вже певна колекція із записами, заповненими концепціями та методиками. Проводячи нещодавно тренінг «Впевнена комунікація – передумова успішного працевлаштування», у блоці, який стосується розвитку комунікативних навичок, вирішила інтегрувати частину підготовчої методики до, так званих, «Оксфордських дебатів», які я часто проводжу з міжнародними молодіжними групами.

Три вправи, які тривають по 7-10 хвилин кожна, стали напрочуд вдалим вибором як для тренування навичок говоріння та підтримки бесіди, так і для зняття напруги в групі та підтримки гарного настрою в роботі.

Отже,

Вправа 1. «Презентація поняття»

Мета: учасники говорять про будь-яке поняття протягом однієї хвилини.

Хід: Учасники записують на картках (це можуть бути прості картки або стікери), які роздає тренер, будь-яке поняття (іменник, напр., сонце, стіл, людина, кохання, робота, час тощо), віддають записані визначення тренеру. Тренер змішує ці визначення і роздає учасникам знову (обов'язково НЕ їх власні визначення). Учасники не повинні читати картку без команди тренера. За командою тренера перший учасник читає отримане визначення і, поки він встає, у нього є час подумати про те, що він може розповісти про це визначення протягом однієї хвилини, потім він його презентує. Вправа виконується по колу (або по черзі за столами, якщо кола в приміщенні немає). Поки до учасників не дійде черга, вони не повинні знати, що написано на отриманих картках.

Вправа 2. «Аргументація позиції»

Мета: учасники аргументують свою точку зору з приводу конкретного висловлювання протягом двох хвилин.

Хід: Тренер ділить учасників на міні-групи по 4-5 осіб. Учасники пишуть на картках (стікерах) будь-яке абсурдне твердження. Для полегшення роботи тренер може навести приклад (напр., Риби вміють літати). Учасники віддають картки з твердженнями тренеру. Тренер змішує картки і роздає кожному учаснику якесь інше (не його власне) твердження. Учасники думають протягом 3-4 хвилин аргументацію абсурдного висловлювання, яке вони отримали. Потім учасники по черзі виступають у своїй міні-групі і намагаються протягом двох хвилин впевнено, аргументувати правильність абсурдного твердження.

Вправа 3. «Перафразування та аргументація»

Мета: учасники слухають один одного, наводять аргументи та контраргументи.

Хід: Учасники працюють паралельно в групах по 3 особи. Один з них протягом двох хвилин аргументує свою позицію з будь-якого питання, другий слухає, переказує почуту аргументацію, починаючи словами «Якщо я тебе правильно зрозумів(-ла), то…», і намагається спростувати почуте стверджування. Третій учасник, тим часом, спостерігає та оцінює, наскільки правильно було парафразоване твердження і чи була логічною контраргументація. Далі учасники міняються ролями.

Можливими цілями вправ також для інших тем тренінгів можуть бути:

- Опрацювання загальних принципів комунікації

- Розвиток активного слухання (вміння «слухати і чути», аргументувати)

- Підготовка групи до тривалішої спільної роботи – дискусії, обговорення.

Дані вправи можна проводити як цілим тематичним блоком одна за одною, так і окремо, зважаючи на те, скільки у вас є часу і на який саме з комунікативних елементів ви хочете звернути увагу при виконанні вправи. Наприкінці я також проводжу невелике опитування та обмін враженнями - як хто себе почував у тій чи іншій ролі, а також, наскільки легко чи важко було збирати аргументи, на, здавалося б, просте життєве визначення. З досвіду можу також сказати, що під час даних вправ, вдалося «розговорити» навіть найбільш «неговірких» учасників.