Статті

Версія для друку [1] Відіслати другу [2]

Стратегічні цілі. Як не довести компанію до самогубства або про що має пам’ятати керівник

15.07.2015 Бугаєнко Марія [3]

У вересні 1911 року академік І.П. Павлов читав студентам військово-медичної  академії лекцію з дивною назвою «Про самогубства», де прозвучали наступні його слова «…Щоразу, коли у людини, немає ніякої справи, вона переживає стан нудьги, не цікавості до життя. І навпаки, яке цікаве життя, коли у людини є якась мета, вона зайнята улюбленою справою».

 

Важливо пам’ятати , що бізнес роблять люди, а компанія – це живий організм, який об’єднує  цілу низку об’єктів з певними, як професійними, так і особистими, динаміками.   Мій досвід в консалтингу показує, що чим значиміші цілі у компанії, тим  більше «енергії життя» в її просторі, тим сильніше «тримається» ця компанія «за життя». І, попри всі негаразди, несприятливі зовнішні фактори, такі компанії   не просто спроможні вижити , а й здатні  конкурувати серед собі подібних.

 

По роду діяльності  мені часто доводиться проводити стратегічні сесії в компаніях (малий і середній бізнес) з керівним складом, аби  чіткіше виокремити   напрямки розвитку компанії, і я звернула увагу на те, що якщо  у компанії немає  стратегічних цілей, або вони  розмиті, не зрозумілі, то компанія «загрузає» в рутинних справах, виконуючи завдання кожного дня, не бачачи «просвіту».  Коли нема чогось такого, заради чого варто було би жити і творити, то і мотивація до якісного виконання щоденних задач падає, ефективність роботи знижується.  Як  наслідок , терпимість і терплячість сходять на нівець, адаптативність  до несприятливих умов згасає і чергові  форс-мажорні обставини   можуть похитнути цілісність чи життєздатність  організації.

 

Варто відмітити, що особливо важливо вміти  постійно тримати в полі зору  стратегічно важливу ціль  керівнику, оскільки саме на ньому лежить відповідальність за успіх компанії, яку він очолює.

 

 

Стратегічна ціль – це вектор, який вказує куди компанія рухається. 

 

Наведу приклад  здібності, про яку говорить голова однієї з найбільших фінансових компаній світу Френк Рейнс : «Лідер повинен мати справжню ціль і відчуття успіху. Вищу керівну посаду в організації  повинна  займати  людина, яка  здатна вести колектив до наміченої цілі і може  визначити, чи має до неї відношення  питання, яке  обговорюється, чи ні.  Через якийсь час люди, зазвичай, забувають, у чому полягає ця ціль.  Їх засмоктує щоденна рутина  і вони не пам’ятають, на що в кінцевому результаті направлені усі їх зусилля.  Тому, бути лідером – не значить сидіти, відкинувшись в кріслі і придумувати великі ідеї.  Його робота має відношення до внутрішньої дисципліни. Підійде це, чи ні?  Дії  кожного  і команди в цілому  ведуть організацію до наміченої цілі, чи те, що ви робите направлене на щось інше? Дисципліна – найважливіша частина керівництва. Тепер, коли людей і ресурсів стає все менше і менше, це стало ще важливішим. В таких умовах  не можна дозволити собі втрачати час, зусилля і гроші на сторонні речі. Необхідно концентрувати свою увагу на найголовніших питаннях. Якщо конкурент  сконцентровує свою увагу на головному, а ви розпорошуєтесь, то він вас обійде». 

 

 

В умовах ринкової економіки, де країна на межі дефолту, іде війна, відсутність будь-якої стабільності,  і, навіть, близьке  бізнес - майбутнє важко прогнозувати, де ризики величезні , а гарантій жодних, мова іде не про процвітання, а про виживання  бізнесу.  Тому є зміст  черговий раз переглянути  свої стратегічні  цілі, якщо ви давно цього не робили. Зробити їх коректування,  з урахуванням  змін, які уже відбулися у вашій компанії, за певний період часу  і провести через SWOT-аналіз, після чого на загальній нараді донести до усієї команди і погодити скоректований курс.

 

Лише при такому підході ви зможете уникнути суїцидальних динамік  справи, якою займаєтесь.

 

А почати ви можете з формування «Бачення Своєї Компанії» через, скажімо 3-5 років.

 

Організуйте собі усамітнене зручне місце ( бажано не в офісі, а на природі, після пішої прогулянки, по можливості босоніж, дихаючи свіжим повітрям на повні груди, ніби видихаючи усі зайві думки, хвилювання про те, що зараз відбувається в компанії,  тощо). Коли відчуєте стан глибокого спокою і зупинку потоку думок, подивіться в небо. Уявіть, що ваші можливості такі ж безкраї, як небо, бажання такі ж чисті, як хмарки у гарну погоду, а ваша фірма – це сонце, яке світить на небосхилі і служить чомусь доброму, важливому. Розслабтесь і дозвольте собі побачити вашу компанію через 5 років: як вона змінилась за цей час, які її частини  трансформувалась, чи відбулася переорієнтація (наприклад, з виробництва у посередницьку діяльність чи навпаки), чи відкрились якісь нові напрямки, від чого довелось відмовитись, що залишилось таким же, що удосконалилось і як саме, а що зійшло нанівець,  що відбулося з командою, з «клієнтом» і т д.  Коли зрозумієте, що уже достатньо для себе побачили і зрозуміли, завершуйте  медитацію - візуалізацію.  Після чого пропишіть у деталях  усе, що побачили   і  відтворіть у вигляді цілей, розбивши їх на етапи реалізації ( приблизно зазначивши час  2, 3, 5 років). Вкажіть перші кроки, які  ви вже готові почати робити, просто зараз, повернувшись до роботи.