Статті

Версія для друку [1] Відіслати другу [2]

Власний бізнес. Етап Генерування бізнес-ідей

03.07.2015 Бень Наталія [3]

Вдала бізнес-ідея – ніби жовта цегла, якою вимощена довга дорога підприємця-початківця до власного Смарагдового Міста Успіху.  А вміння генерувати ідеї  є навичкою, здатністю, яку можна розвинути подібно до гри на музичному інструменті чи складанні віршів. Одним з методів створення нового є система творчого мислення КАРУС, створена українським дослідником академіком Моляко Валентином Олексійовичем. Система включає п'ять стратегій творчого мислення.

 

1. АНАЛОГІЯ. Застосувати відоме по-новому або в іншому місці, іншій сфері. Аналогізування є найпоширенішою стратегією:  бізнес, перевірений в часі, що не потребує інноваційних ідей, пошуків нових шляхів, адаптований під реалії.

 

Приклад:бізнес за франшизою (Форнетті, піцерії, ресторани швидкого харчування, пункти зарядження мобільних телефонів, авто мийки і т.д.), дистрибуція, використання запатентованих винаходів, ідей.

 

Переваги(+): перевірено в часі, надійні відпрацьовані схеми організації бізнесу, підключення до існуючих маркетингових кампаній, можливість отримання запланованого результату.

 

Недоліки(-): конкуренція, ймовірно великі капіталовкладення в деяких випадках.

 

2. КОМБІНУВАННЯ. При поєднанні чогось відомого та звичного виходить неочікуваний, але цікавий та корисний результат. Приклад: Проведення тренінгів в екзотичних країнах, екстрим-турах. Організація колективних закупок на підприємствах-виробниках, з′єднання кількох направлень, наприклад, продаж та сервісне обслуговування  - в ювелірній сфері (професійна чистка та ремонт виробів), заміна комплектуючих, заправка, безтермінова гарантія (запальнички ZIPPO, парасольки DOPPLER), здача в оренду, лізінг.

 

Переваги (+): рост продажів за рахунок підвищення відомості бренду та лояльності до клієнтів (покупців) (гарантована якість, цікаві пропозиції), налагоджена інфраструктура обслуговування.

 

Недоліки (-): додаткові затрати з боку бізнесу, як правило, висока ціна для споживача. Необхідність підтримання асортименту, якості послуг, товару, необхідність інновацій.

 

3. РЕКОНСТРУЮВАННЯ або НАВПАКИ. Найбільш творча стратегія.

 

Переваги (+):  справжній прорив, найбільш вдалі ідеї стають новими направленнями в техніці, дизайні, мистецтві, літературі і т.д.

 

Недоліки(-): буває складна у реалізації, соціальна неготовність через надмірну оригінальність.

 

Приклад:ресторани, де відвідувачі самі готують собі їжу (на мангалі, наприклад, або майстер-класи в кафе та піцеріях), готелі з прозорими стінами, сучасні європейські тенденції у внутрішньому дизайні жилих приміщень – душеві та ванни – просто у вітальні, відсутність шаф – речі складаються у корзини,  новинки дизайну одягу – шви на показ, «блискавки» на лицьову сторону, навіть в діловому одязі, в ювелірному дизайні – діаманти, не закріплені у виробах, - «плаваючі камені» і багато інших прикладів.

 

4. УНІВЕРСАЛЬНА включає в себе використання перших трьох – аналогізування, реконструювання та комбінаторну.

 

Приклад: соціальні маркети, кав′ярні, мистецькі кафе, фаблаби.

 

Переваги (+): сучасні ідеї, велика ймовірність успішності проектів за рахунок кількох направлень діяльності, охват великої аудиторії клієнтів.

 

Недоліки(-):  великі капіталовкладення або оригінальна ідея. 

 

5. ВИПАДКОВЕ (рос. случайное) співпадіння  будується на інтуїтивному мисленні, на відмові від плану та пошуку ідеї наосліп.  

 

Ось цікава історія дівчини, яка працювала у відділі подарунків у великому місці. Вона помітила, що люди охоче купують некорисні, але кумедні та забавні речі, приємні на дотик та естетично привабливі,  за великою ціною. Дівчина  їхала з роботи, дивлячись у вікно маршрутки,  з невеселими думками про малу зарплату та чималі витрати, які супроводжують життя у великому місті. І от на очі їй випадково трапилась реклама на «біг-борді» з усміхненим рожевим бегемотиком. І прийшла ідея! Купивши клапоть шкіри, занесла до кравчині, узгодивши дизайн та викройку, оплатила пошив шкіряного рожевого бегемотика з очима-гудзиками. Наступного дня після отримання замовлення вона продала його в відділі подарунків за ціну в кілька разів вищу за собівартість пошиву. Потім заказала два, потім більше. Домовилась про збут.  Через рік то був уже цех з пошиву  сувенірної продукції  різного кольору та фактури шкіри з працюючими на неї швачками та налагодженим збутом і запатентованою ідеєю.

 

Переваги (+): це ніби інсайт. Приходить коли не чекаєш, але так потрібно. Це бізнес-можливість.

 

Недолік (-): складно прорахувати. Відсутність плану. Фінансові ризики.

 

На тренінгах з підприємницької діяльності цікаво разом з учасниками знайти якнайбільше прикладів на кожен вид стратегій творчого мислення. А потім винайти свої та перевірити за допомогою SWOT-аналізу.