Блоги

Черняк Тетяна [1]

Версія для друку [2] Відіслати другу [3] 24.07.2013 06:31  Черняк Тетяна [4]

Правильно сприймаємо критику

Про те, як правильно критикувати, я писала у попередньому дописі. Тепер – про те,

ЯК ПРАВИЛЬНО СПРИЙМАТИ КРИТИКУ.

Для цього існує трикроковий алгоритм реагування на критичні зауваження.

1. Після того, як пролунала критика, Ви подумки кажете собі: «Я – асертивна (толерантна) людина. Я дозволяю N (ім’я) мати власну думку і вільно її висловлювати.

2. Вголос ви кажете: «Мабуть, це виглядає саме так. Припускаю, що… (повторюєте критику на свою адресу).

3. Подумки запитуєте себе: «Що він хоче цим сказати?». Вголос промовляєте: «Що Ви маєте на увазі, коли кажете, що..?», або «Що саме змусило Вас так думати?», чи «Що поганого в тому, що я...?»

Діючи згідно цього алгоритму, Ви запобігаєте виникненню конфлікту, уникаєте погіршення стосунків, і натомість отримуєте інформацію про справжні (а не приховані) мотиви зауважень/претензій до Вас.

В основі цього алгоритму лежать такі прийоми асертивної комунікації, як Туман, Негативне повідомленнята Конкретизація узагальнень. Розглянемо їх детальніше.

Прийом «Туман».

Уявіть море, над яким стелеться туман. Туман – це Ви. Туман щільний, крізь нього нічого не видно. Водночас він не перешкоджає пересуванню, не завдає удару у відповідь. Коли хтось кине у туман камінь, то камінь не повернеться, він потоне у море. Камінь не відіб’ється рикошетом, і не завдасть шкоди ані тому, хто кинув каміння, ані будь-кому іншому. У туман можна кидати будь-що, і це не заподіє туманові жодної шкоди. З туманом нецікаво сперечатись.

Саме в такий спосіб можна поводитись, коли Вас критикують.

Прийом «Негативне повідомлення».

Суть прийому полягає у тому, що Ви визнаєте, що не є ідеалом. Ви припускаєтесь помилок (як й усі інші), і це нормально. Тобто Ви визнаєте, що час від часу можете давати привід для критики.

Прийом «Конкретизація узагальнень».

Суть прийому полягає у тому, щоб спонукати критика дати Вам більше інформації про те, що саме (на його думку) Ви зробили невірно. Ви розпитуєте вашого критика, що негативного він бачить у вас самих чи у вашій поведінці. Кінцева мета застосування конкретизації узагальнень – змусити того, хто Вас критикує, чесно зізнатися у тому, чого ж він насправді хоче.

Головне при використанні цього прийому – поводитись спокійно, уникати критики та агресії у відповідь, сарказму (завуальованої словесної агресії).

Використовуючи ці прийоми, і слідуючи алгоритму реагування на критику, Ви зрештою отримуєте можливість перейти до безпосередніх прямих переговорів про те, що подобається чи не подобається іншій людині, та дійти розумного компромісу.


24.07.2014 - Поповнення власної енергії [5]

19.05.2014 - Мозковий штурм та фасилітація: подібності та відмінності [6]

17.04.2014 - Вправа на подолання стереотипності мислення [7]

08.10.2013 - Тренінг для працівників Служби Зайнятості Волинської області [8]

29.09.2013 - ДЯКУЮ! [9]

27.09.2013 - Правила – «рятівне коло» на тренінгу [10]