Блоги

Версія для друку [3] Відіслати другу [4] 28.02.2018 12:27  Стець Надія [5]

Навчання сорокарічних. Коли починати хвилюватися за свою кар’єру?

Все частіше сучасні сорокарічні, що реалізували себе не в одній професії та накопичили величезну кількість досвіду, "несподівано" опиняються на узбіччі ринку праці. Здавалося б, чим людина старша і чим довше займається своєю професією, тим вищим є її професіоналізм і конкурентоздатність на ринку праці. Але інтенсивність змін в технологіях та інструментах зараз настільки висока, що  пік компетенцій утримується сьогодні між 30\35-річними. 

Лише в галузях, де швидкість змін є нижчою, пік компетенцій зміщується до 40-45, іноді до 50 років. Тому, логічно, що відсуваючись від піку компетентності, є менше шансів виконувати складні задачі і більша ймовірність скотитися до обслуговування найпростіших процесів, так як витримувати конкуренцію з молодшими фактично неможливо, якщо не розширювати свої компетенції.

До того ж  сама ідея навчання  після 40 супроводжується стереотипами  і страхами, що часто мають 
об’єктивні причини: 

  • дорослі звикли відчувати себе впевнено у своїй професійній області. Виходячи за її межі, вони нерідко відчувають себе нерозумними і некомпетентними. А це провокує бажання скоріше повернутися  в зону комфорту, де не треба долати сором щодо власної невідповідності;
  • з часом запам'ятовування великих обсягів інформації уповільнюється, а рівень концентрації уваги зменшується.  Старшим в принципі  складніше навчитися, адже в першу половину життя природа заклала як життєву необхідність розвиток, відкритість до нового та накопичення нового досвіду.
  • дорослим психологічно складніше взятися за незнайому справу – вони зосереджуються на завчених схемах, алгоритмах, системі поглядів і мають певні труднощі щодо вироблення нової точки зору.
  • величезну кількість стереотипів на кшталт «Починати пізно» соціум продукує десятиліттями і перегляд подібних установок можливий лише при високій мотивації до змін.

 

Але необхідність змін є незворотною: ринок праці вимагає нових навичок, тенденція щодо вмирання професій та їх автоматизації посилюється і затребуваними залишаться лише висококласні фахівці. Іншим доведеться або виконувати найпростіші роботи або змінювати фах. І навіть якщо Ви молоді, а Ваша професія поза зоною ризику, нові тенденції вимагатимуть від вас нових знань та навичок.  І щоб залишитися затребуваним спеціалістом в найближчі 10 років, варто чітко знати,  яка галузь  інтенсивно розвиватиметься та які професійні навички необхідно отримати, щоб залишитися високо фаховим спеціалістом.

Якщо ж Ви уже потрапили в когорту фахівців, чиїми компетенціями ринок праці не цікавиться, шлях до нових вмінь та навичок відкритий завжди. І при умові успішної перекваліфікації, Ви отримаєте нагоду перейти у нову кар’єру. Але лише на  найближчі 10 років, адже при сьогоднішніх темпах розвитку технологій алгоритм входження в нову кар’єру буде приблизно наступним: близько 1 року Ви навчатиметися, ще до року адаптовуватися в новій галузі  і  5-8 років – отримувати бонуси від проробленої роботи у вигляді професійного, соціального і фінансового зростання. Після цього, як правило, відбувається  або перехід на більш високий рівень - управління або чергова перекваліфікація.

                         

 Отже, що ж мало б стати натхненням для тих, хто вирішив навчатися у зрілому віці:

  • ідеї, що старшим складніше засвоювати новий матеріал є загальноприйнятим міфом. Люди з віком  можуть вчитися в 10-20 разів швидше молодих, особливо це стосується засвоєння комплексних предметів і навичок. Тому часто буває, що маючи складнощі в освоєнні комп'ютерних забавок, людина з життєвим досвідом з легкістю опрацьовує складні концепції, бо її  ерудиція,  здатність оперувати категоріями і пов'язувати поняття є в кілька разів вищою саме в цьому віці. І, при умові постійного вправляння, здатність навчатися надалі зростатиме;
  • в зрілому віці люди бояться вчитися, тому що звикли думати, що це триватиме дуже довго. А значить і дорого. Але, якщо молодій людині потрібно кілька років, щоб увійти в професію, то для зрілої достатньо кілька місяців, адже інтегрування матеріалу в досвід відбувається швидше;
  • коли ми прив’язані до знайомих речей або до захоплень юності, ми не впускаємо в своє життя нове, невідоме. Тому потрібно частіше виходити за рами повсякденності,  читати різногалузеву пресу, відвідувати події, які є суміжні з вашими інтересами і можуть інтегруватися в попередній досвід;
  • старшим нові знання дають в десятки разів більше можливостей, ніж молодим людям. Адже молодь швидко стає експертом у технологіях, але  має брак знання життя і усвідомлення глибини проблеми; 
  • спокуса  покинути навчання на півдорозі буде меншою, якщо є розуміння, навіщо це потрібно,  є мотивація;
  • треба міняти власні установки на кшталт «уже пізно». Якщо у Вас виник інтерес - беріться за справу негайно! 

25.06.2019 - Досвід кандидата у рекрутинговій стратегії компанії. [6]

30.10.2015 - Тест для определение ведущей репрезентативной системы [7]

30.09.2015 - Проективний тест "Хазяїн своєї долі". [8]

31.08.2015 - Як бійцю допомогти товаришу подолати важкі симптоми постстресового стану [9]

30.06.2015 - Проективна методика виявлення ставлення до праці [10]