Навряд чи комусь спаде на думку поставити непідготовлену людину до верстата або лікувати без належної освіти, знань та навичок і сказати «Давай, працюй!». Адже до будь-якої конкретної діяльності спочатку потрібно підготуватись, навчитись певним прийомам праці, мати певні знання в цій сфері, а вже тоді очікувати і вимагати конкретних результатів.
Навчання – а воно не оминає жодної людини – це також праця, і до того ж праця важка, тривала та складна. І недостатньо самого лише відчуття потреби й необхідності, бажання вчитись, інтересу до навчання, розуміння того, що без навчання не можна здобути знань, оволодіти професією, забезпечити себе, свою сім’ю матеріальними благами, розвинути здібності і талант, а отже, самореалізуватись як неповторна особистість. А крім вище переліченого, вкрай необхідно ще мати водночас певні навички і володіти прийомами, які допоможуть вчитись якнайпродуктивніше, системно аналізувати отриману інформацію та ефективно її використовувати.
Так для чого ж необхідні знання людині? Відповідей на це риторичне запитання безліч. Але, на мою думку, знання необхідні насамперед для того, щоб краще орієнтуватись в суспільному середовищі, щоб пояснити, що з нею або ж навколо відбувається, для того, щоб відповідно спланувати своє життя, задовольнити матеріальні і духовні потреби в залежності від життєвих цінностей. Знання необхідні також, щоб змінювати на краще оточуюче середовище, щоб набути певного фаху, що дасть змогу забезпечити себе, своїх близьких, докласти зусиль до найкращих перетворень в інтересах людей, в цілому суспільства.
Навчання є специфічним видом людської діяльності, тому що має чітко визначений соціальний характер. Це пояснюється тим, що в процесі навчання ми отримуємо надбання всіх поколінь людства в різних сферах – науки (так, для прикладу, медицина, косметологія, математика, філософія тощо), вчимось мистецтву спілкуватись, що є ключовою компетенцією в будь-яких сферах взаємовідносин, формуємось як громадянин, соціально активна особистість.
Навчання – це кропітка інтелектуальна праця, кінцевим результатом якої є вміння успішно розв’язувати завдання і проблеми, з якими ми стикаємось в повсякденному житті. А отже, просто знань чи отриманої інформації не достатньо, а важливим є вміння та навички практичного їх застосування. Потреба ж в безперервному навчанні викликана вимогами сучасних технологій та розвитком інновацій, старіння знань вимагає від професіонала мобільності, вміння нагромаджувати нові знання та пристосовувати їх до вимог виробництв, інтенсивної зміни технологій і процесів. Тому, коли ми заявляємо про свій професіоналізм, маючи досвід роботи чи рівень знань за тим, що «було», а не за принципом «буде», очікуваний результат низький, порівняно з тим, що отримаємо, коли зорієнтовані на майбутнє, проаналізувавши специфіку та вимоги до рівня компетенцій в тій діяльності, в якій хочемо досягнути значних результатів (наприклад, знайти бажану, високооплачувану, перспективну роботу….)
На сьогодні шляхів отримання знань досить багато, і можливостей також. В системі здобуття освіти чи отримання знань (первинних, вторинних) виділяють: дошкільну, позашкільну, загальну середню, вищу та післядипломну освіту. І в системі освіти ми спостерігаємо невідповідність ціна/якість, потреба/пропозиція. А відповідно, здобувши освіту, ми розуміємо, що отриманих знань недостатньо, і починаємо вдосконалюватись.
Окремо хочу відзначити такий спосіб вдосконалення та отримання знань, як самоосвіта. Під самоосвітою зазвичай розуміється процес самостійного набуття систематизованих знань в будь-якому напрямку людських знань, що, зазвичай, пов’язано зі сферою практичного застосування набутої освіти (професії), або в інших напрямках – отримання знань для загального використання в житті, особистісний ріст, перепрофорієнтація тощо.
Обов’язкова умова самоосвіти – наявність особистісної мотивації та визначення цілі. Для того, щоб процес самоосвіти протікав максимально ефективно, перед початком необхідно провести короткий аналіз власних можливостей, відповівши собі на три простих питання:
- що я хочу/ що мені треба ще знати, що мені це дасть (визначення цілей) – чітко і конкретно визначити напрямок руху, тобто окреслити необхідні для вивчення сфери знань;
- що я можу (об’єктивна оцінка своїх сил) – визначити свої здібності: слабкі та сильні сторони за допомогою самоаналізу, або ж психологічних методик, тестів, які дозволять краще зорієнтуватись;
- що я маю ( необхідні ресурси) - визначити, що є для того, аби ефективно займатися самоосвітою (книжки, Інтернет, бібліотеки , семінари, вебінари, тренінги, конференції тощо).
Отож, підводимо підсумки. Чим більше ми знаємо, тим успішнішими стаємо, нас сприймають, як інтелектуально розвинених, цілеспрямованих, професійно зорієнтованих. І однією з важливих навичок 21 сторіччя, сторіччя технологічного прогресу, є навичка постійного навчання, що дозволяє людині йти в ногу з сучасними тенденціями. Шлях отримання цих знань кожен з нас вибирає сам.
І, наостанок, перевірте себе – чи любите Ви вчитись та чи готові з радістю й інтересом продовжувати освіту, за допомогою тесту.
Тест. Чи любите Ви вчитись.
Уважно прочитайте кожне запитання, виберіть правильний, на ваш погляд, варіант відповіді:
1. Ви прогулюєтесь парком. Що насамперед привертає вашу увагу?
а) нове кафе;
б) невідомі Вам квіти;
в) нічого, головне – подихати свіжим повітрям.
2. Чи знаєте Ви сьогодні більше, ніж 5 років тому?
а) ні, у мене не було часу зайнятись своєю освітою;
б) дуже багато додав життєвий досвід;
в) звичайно, адже необхідно бути в курсі справ і подій, що відбуваються
3. Чи можете Ви назвати ім’я актора, зображеного на фото?
а) звичайно, це Шон Коннарі;
б) жодного уявлення;
в) можливо це філософ, чи математик.
4. Як легко Ви звикаєте до нового оточення і нових людей:
а) без особливих труднощів і мені це цікаво;
б) має минути певний час;
в) у мене з цим великі проблеми.
5. Чи хотіли б Ви побачити Велику Китайську стіну?
а) дуже, але мені бракує грошей на мандрівку до Китаю;
б) ні, мене Китай не цікавить;
в) можливо, колись, іншим разом.
6. Ви купуєте чи берете регулярно, щоб прочитати, книжку на певну тему?
а) так, якщо мене щось особливе зацікавило;
б) ні, у мене практично не залишається часу для читання;
в) так, книжки для мене – втеча від сірої буденності.
7. Вам щось розповідають. Чи умієте Ви читати по очах?
а) якщо бажаю;
б) так;
в) ні, це для мене не характерно.
Використовуючи, наведений ключ, підрахуйте кількість балів.
Оцінка результатів
7 -11 балів - Ви дуже здібні і намагаєтесь вчитись далі, навіть якщо вам бракує вільного часу, відволікають якісь причини. Спробуйте інакше організувати свій час і підключіть до цього інших.
12 – 16 балів – Ви йдете по життю з відкритими очима і щодня пізнаєте щось нове, здобуваєте щось корисне. Не звертайте з обраного шляху.
17 -21бал - мабуть, Ви вважаєте за краще провести приємний вечір біля телевізора, ніж присвятити час самоосвіті. Та подумайте, скільки чудових речей проходить мимо Вас. Дізнатись про них було б набагато корисніше.