Мавроді, Еліта-Центр та ряд інших голосних слів, які збурюють нашу уяву, щоразу проходять в наших думках щойно хтось «агітує» вступити в чергову мережеву сітку якогось «дуже актуально в найближчі роки» продукту. І якщо ці назви мають перед собою «важке» минуле, то те, що нам пропонують в МЛМ (багаторівневий маркетинг - multilevel marketing) – може ще не мати в своїй історії жодного негативу, а тому перед тим як щось вирішувати варто обов’язково для себе вияснити усі «темні» плями.
Варто розібратися, яка суттєва відмінність між цими двома поняттями. Отже:
Фінансова пірамі́да визначається як організація, де членство набувається за умови внесення певних платежів, внесків чи іншої оплати і дозволяє отримувати прибуток членам організації в залежності від кількості залучених ними учасників. |
Багаторівневий або мережевий маркетинг є системою організації бізнесу та компенсацій, що використовується організаціями прямого продажу, за якої дистриб'ютор чи незалежний продавець може отримувати дохід не лише від обсягу особистого продажу продуктів і послуг, а й від обсягу продажу, здійсненого через мережу інших незалежних продавців, які були ним залучені та навчені для бізнесу. |
||
Висновок: відмінність полягає у відсутності у випадку піраміди реального продукту або послуги |
|||
У фінансовій піраміді члени організації входять в певні групи (вони по-різному звучать в кожній піраміді), ними керують начальники, що отримують прибутки від членів своєї групи. Чим вище ти знаходишся в ієрархії, тим більші твої прибутки. Організатори фінансової піраміди обіцяють високі прибутки, які неможливо підтримувати тривалий час, а погашення зобов'язань піраміди перед усіма учасниками є фактично неможливим. Якщо реальна рентабельність проекту виявляється нижчою від обіцяних вкладникам прибутків, чи взагалі відсутня, то частина коштів нових інвесторів спрямовується на сплату прибутку. Єдиним наслідком тут звісно буде банкротство проекту і збитки останніх інвесторів (нижньої ланки). |
У МЛМ усі агенти (учасники) встановлюють контакти з потенційними покупцями і їх прибуток залежить від реалізації товарів ним. Схожість з пірамідою в тому, що учасник в МЛМ так само отримує дохід від своєї структури, але виключно через реалізацію ними товарів. Як правило, кількість рівнів обмежена в структурі.
|
||
|
Після розвалення піраміди вдається повернути близько 10-15 % від зібраної на той момент суми. Адже зібрані кошти не спрямовуються на купівлю жодних активів, а відразу виплачуються попереднім учасникам, «перекривають» реклами і дохід організаторів. Чим довше існує піраміда, тим менший відсоток можливого повернення при її ліквідації.
Сьогодні на ринку та на інтернет-ринку дуже активною є діяльність по створенні сумнівних мультимаркетингових структур, що нагадують піраміди, і більшість із них такими і є. Шахраї пірамід навчилися залучати в організацію бізнесу товар чи послугу. Стає важко зберегти аналітичну діяльність і примітивно розрізнити реальний бізнес від «бульбашки».
Кілька речей, які повинні насторожити:
- клієнту не називають імена тих людей, які стоять у джерел компанії. Чи фігурують абсолютно невідомі прізвища. Як правило, у нормальних компаніях все прозоро;
- нескінченні розмови про фінансову незалежність, волю тощо. Ухилення від конкретних питань, дуже голосні обіцянки, що не мають під собою ніякої основи (саме на емоціях люди й ведуться на обман);
- в якості «мотиваторів», як правило, виступають дуже гарні оратори, які дійсно вміють приспати пильність;
- знаходження відокремленого структурного підрозділу фірми в орендованому, невеличкому приміщенні;
- у маркетинг-плані (системі, по якій клієнт повинен одержувати гроші) нічого не зрозуміло. Найчастіше фігурують абстрактні обіцянки;
- голосні гасла "пірамідчиків" – підписуватися якомога швидше. Отут вони самі як би говорять: "швидше підписуйся, бо все скоро звалиться".
Найвідомішою на українському просторі фінансовою пірамідою безумовно є МММ. Незважаючи на те, що її лідер, ідейник і засновник М.Мавроді відсидів за свою «діяльність» у в’язниці, число прихильників цієї фінансової ідеї зростає з кожним днем.
Є країни, де заборонені фінансові піраміди: Австралія, Австрія, Албанія, Бразилія, Великобританія, Угорщина, Німеччина, Данія, Домініканська Республіка, Іран, Ісландія, Іспанія, Італія, Канада, Китай, Колумбія, Малайзія, Мексика, Непал, Нідерланди, Нова Зеландія, Норвегія, Польща, Португалія, Румунія, США, Таїланд, Тайвань, Туреччина, Філіппіни, Франція, Швейцарія, Швеція, Шрі-Ланка, Естонія, Південна Африка, Японія.
Що стосується МЛМ, то перші спроби застосувати його були зроблені Каліфорнійською вітамінною корпорацією К.Рейнборга у 1934 р. У 1945р. послідовник корпорації Nutrilite Products, Inc.Розробляє маркетингову систему, яка сьогодні відома під назвою багаторівневого (мережевого) маркетингу. Одним із розгалужень цієї роботи стало створення фірми Amway, яка використовує багаторівневий маркетинг як основну концепцію просування товарообігу продукції.
Через жорстку конкуренцію, мережеві компанії рідко діляться інформацією про свою роботу, вони бояться втратити своїх дистриб'юторів і покупців.
Світовий обіг мережевих компаній швидко наближається до позначки в 100 млрд. дол. Один тільки ринок США та Японії дають по 30 млн. дол.. Вклад Німеччини та Франції оцінюється в 7 млрд. дол. Бразилія та Мексика приносять по 3 млрд. дол.
Ці цифри говорять про те, що скоро маркетингових мереж буде дуже багато. Але поряд з ними ростиме і кількість шахрайських структур.
P.S. Згідно чинного законодавства, українські громадяни можуть оскаржити дії фінансових установ, які порушують їх права. Послідовність дій постраждалих громадян від діяльності фінустанов:
- звернутися із відповідною заявою до правоохоронних органів (міліція, Служба Безпеки, прокуратура);
- звернутися із відповідною заявою до судових органів;
- звернутися із відповідною заявою до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України.