Сьогодні спостерігаємо певну активність серед людей, які не чекають кращих змін, а намагаються їх робити самостійно. Таким прикладом може бути розробка та впровадження соціально важливих проектів. Так кількість проектів та програм, які зараз реалізують представники місцевих громад відповідно зросла, але головним питанням залишається їх результативність. Тому у цій статті розглянемо важливу складову будь-якого проекту, а саме те, що стосується індикаторів результативності. Що ж це таке?
Згадаємо, що індикатори результативності – це загальні цифрові значення, які покликані допомогти нам порівняти бажані результати з наявними в рамках впровадження певної діяльності.
Вони дозволяють відповісти на питання: «Звідки ми знаємо, що рухаємося до встановленої мети?», а також бути простими у підрахунках.
Дійсно, щоб індикатори «працювали» вони повинні бути:
Оскільки індикатори є цифровими показниками нам треба визначити, звідки їх можна брати і як збирати. Дійсно, основними джерелами інформації для нас можуть бути:
А серед методів збору інформації можна визначити наступні: усні або письмові дослідження у вигляді: анкетування, інтерв'ю, опитування, зустрічі; спостереження, фотофіксація діяльності та різноманітні письмові звіти.
Так, наприклад, у проекті може виглядати шаблон таблиці, в якому ми плануючи організацію роботи з клієнтами розробляємо індикатори для кожного заходу у відповідних напрямках робочого плану вказуючи при цьомудля кожного з них джерела даних.
Використовуючи індикатори результативності з метою ефективного оцінювання певної діяльності, ми прагнемо отримати відповіді на наступні запитання:
1. Що виявлено? (який критерій отримав найвищий коефіцієнт якості, а який - найнижчий).
2. Як це можна пояснити? (інтерпретуйте дані, знайдіть взаємозв'язок між ними).
3. Який висновок необхідно зробити? (чи в правильному напрямку і потрібними методами реалізується проект)
4. Що потрібно тепер робити? (вироблення рекомендації: що необхідно зробити, наприклад конкретним співробітникам? Чому це потрібно робити? Яким чином це зробити?).
Перший висновок розгляду нашої теми можна сформулювати наступним чином: чітке розуміння, що у розробці та впроваджені проектів важливі не тільки кількісні статистичні показники, наприклад, кількість клієнтів, відвідувань, число проведених масових заходів тощо, а й якісні результати діяльності. Так, бачимо, що аналізу тільки кількісних показників не достатньо, він не дає повної картини ситуації. Саме якість, наприклад, обслуговування клієнтів, що розуміється по стандарту ІСO як «повний набір властивостей і характеристик продукту або послуги, які мають відношення до здатності задовольняти зафіксовані потреби», тобто, як «відповідність поставленої мети призначенням послуги або продукції». З цього розуміємо, що саме досягнення високої якості послуги важливо для будь-якої діяльності у тому числі комерційної або соціальної. Особливо сьогодні, в період гострого дефіциту коштів та економії різних ресурсів, переходу до бюджетного планування, орієнтованого на досягнення кінцевих суспільно-значущих і вимірних результатів. При цьому система оцінок цих результатів повинна включати як безпосередні результати, так і ефект від них. Вимірювання ефективності роботи необхідно, щоб визначити, як ми рухаємось до поставленої при плануванні мети.
Другий висновок можна сформулювати так, що ефективність діяльності - це рівень досягнення поставлених цілей з урахуванням потреб клієнтів, а вимірювання ефективності цієї роботи означає збір статистичних та інших даних, які її характеризують з наступним системним аналізом цих даних. Іншими словами, порівняння того, що робиться у ході реалізації проекту (ефективність роботи), з тим, що повинно впроваджуватись (місія) і чого хочемо досягти (мета).
Третє, індикатор ефективності роботи - це кількісний показник, що використовується для оцінки та порівняння ефективності діяльності, а головне – якості виконання поставлених завдань. В результаті, показники перестають бути просто обліковими, оскільки вони набувають якісний, оціночний характер («добре» чи «погано») і можуть бути використані для порівняння якості роботи в різні періоди часу.
Четверте, основні показники ефективності роботи мають бути: соціальна ефективність діяльності, спрямована на розвиток громади; економічна та виробнича ефективність.
П’яте, в процесі комплексної оцінки ефективності діяльності важливо виявляти наші слабкі сторони, так як в повсякденній суєті легко забути не тільки те, для чого ми працюємо, чого хочемо досягти, але і як проводиться робота і чи можна її зробити інакше, або ж все йде добре. Іноді ми робимо щось тому, що так робили завжди і не запитуємо себе, чи потрібно це взагалі і чи є позитивні результати та досягнення.
На завершення нашого розгляду цієї важливої теми хочу зазначити, що попереду у нас зміни до кращого, але вже сьогодні ми повинні до них готуватися і сприяти їхньому впровадження на місцях. Крім того, зараз саме час кожному ще раз подумати про свою роль і місце в соціальному житті своєї громади.
Дякую за увагу!