Конфліктологія виділяє п’ять основних стратегій поведінки в конфлікті: конкуренція, ухилення, залагодження, співпраця, компроміс. Психологи запропонували типологію поведінки в конфлікті, яка базується на аналогії поведінки тварин.
«Акула» (конкуренція) нагадує поведінку акули в момент атаки. Акула владна, авторитарна, нетерпима до розбіжностей та інакомислення. Вступаючи в конфлікт акула воліє, щоб інші уникали (залагоджували) конфлікту. Така стратегія поведінки не дає довгострових результатів, адже інша сторона може саботувати рішення, прийняте проти її волі, а в подальшому взагалі вийти з стосунків. Але «акуляча стратегія» буде ефективною тоді, коли необхідно взяти контроль над ситуацією в кризових ситуаціях.
«Акула» діє в конфлікті наступним чином:
«Акула» боїться:
«ЧЕРЕПАХА» (ухилення)
Черепаха в момент небезпеки ховається в панцир. Це пасивна жертва, яка чужої втягнута в конфлікт. Позиція жертви має ряд переваг - вона отримує співчуття і їй не потрібно намагатися самій вирішувати проблему. За уявною безпорадністю може маскуватися відчуття того,що проблема є більш бажаною і приємною, ніж ризик і труднощі, пов'язані з її вирішенням.
Стратегія поведінки «черепахи» може бути цілком розумним кроком, якщо конфлікт не зачіпає прямих інтересів людини або якщо він привертає увагу до запущеної проблеми.
З іншого боку, така поведінка може призвести до непомірного зростання проблеми. Також ухилення від конфлікту є пасивною формою агресії і застосовується як покарання, щоб змусити іншу сторону змінити своє ставлення до конфлікту.
Стратегія поведінки «черепахи» може бути цілком розумним кроком, якщо конфлікт не зачіпає прямих інтересів людини. Такий крок може бути також корисний, якщо він привертає увагу до запущеної проблемі.
Черепаха діє в конфлікті наступним чином:
Якості особистості:
«Лисиця» (компроміс)
Виваженість, збалансованість і обережність - основна установка цього типу поведінки: «Я трішки поступлюся, якщо ви теж готові поступитися». Компроміс вимагає певних навичок у веденні переговорів, щоб кожен учасник досягнув певоного результату. Але таке рішення передбачає, що потреби всіх учасників не можуть бути задоволені повністю. Недоліки стратегії компромісу в тому, що одна сторона може, наприклад, збільшити свої претензії, щоб потім здатися великодушною, або здати свої позиції набагато раніше іншої. У таких випадках жодна зі сторін не дотримуватиметься рішення, яке не задовольняє її потреби.
Прагнення в будь-якому випадку йти на нормалізацію відносин є слабким місцем цієї стратегії в конфлікті з Акулою.
«Лисиця» діє в конфлікті наступним чином:
Якості особистості:
«Плюшевий ведмедик» (залагодження).
Основний принцип поведінки: «Все, що захочете - лише давайте жити дружно». Це установка на доброзичливість за рахунок власних втрат.
Особливо, коли співвідношення сил супротивника не на користь «ведмедика» і боротьба не має сенсу, то відбувається переорієнтація на установку, девіз якої: «Здаюся на милість переможця».
Стратегія залагодження може бути розумним кроком, якщо потрібно зберегти добрі стосунки, або інша сторона не готова до діалогу.
У разі ж серйозного конфлікту стратегія поведінки «Плюшевого ведмедика» призводить до того, що конфлікт залишається невирішеним.
«Плюшевий Ведмедик»: діє в конфлікті наступним чином:
Якості особистості:
«Сова» (співпраця)
«Сова» відкрито визнає конфлікт, пред'являє свої інтереси, висловлює свою позицію і пропонує шляхи виходу з конфлікту. Від противника очікує відповідної співпраці. Стратегія співробітництва спрямована на конструктивне вирішення конфлікту, тобто на роботу з проблемою, а не з конфліктом.
При використанні стратегії співпраці учасники конфлікту стають рівними партнерами, а не супротивниками. Їх завжди цікавлять не тільки суперечливі потреби один одного, але і їх мотивація. Вони прагнуть до щирості у відносинах і максимальній довірі.
У ході пошуку спільних рішень партнери можуть цікавитися історією виникнення конфлікту, але це не є самоціллю. Вони тверезо оцінюють свої можливості і тому схильні до посередництва, а в разі необхідності - до переговорного процесу.
«Сова»діє в конфлікті наступним чином:
Якості особистості:
В залежності від виду конфлікту, значимості, особистих ресурсів учасників конфлікту, ми можемо послуговуватися декількома стратегіями.