Історично Теорію поколінь створили американські вчені Нейл Хоув і Вільям Штраус в 1991 році. Основою цієї моделі є цінності людей – представників середнього класу. Та, на думку сучасних учених, саме цінності і їх схожість, а не вік, формують і визначають покоління як групу людей, народжених у певний віковий період, що випробували вплив одних і тих же подій і особливостей виховання, зі схожими цінностями. Ми цих цінностей не помічаємо, але саме вони багато в чому визначають нашу поведінку: як ми спілкуємося, як вирішуємо конфлікти і будуємо команди, як розвиваємося, що і як купуємо, що нас мотивує, як ставимо цілі і управляємо людьми.
Теорію поколінь сьогодні широко використовують маркетологи, соціологи та економісти, психологи, управлінці. Адже, розгадавши таємницю відмінностей поколінь, можна знайти ключик до представників різного віку. Виділяють шість поколінь (з тих, що сьогодні живуть):
Переможці, покоління GI(народилися з 1900 по 1922 рр.).
Діти нового століття. На них вплинули революція, громадянська війна, колективізація, масові переїзди з сіл у міста. Для «переможців» життя – це безперервна боротьба, поза якою вони себе відчувають дискомфортно і невпевнено, а воювати вони вміють добре. При цьому вони – невиправні оптимісти, свято вірять в ідеали світлого майбутнього, в те, що «через чотири роки тут буде місто-сад». «Переможці» - кращий вибір для тих, хто хоче організувати пікет, демонстрацію або ходу. Вони готові стояти на смерть не за гроші, а «за правду». Гроші для них взагалі не важливі – занадто чітко закарбувалися в їхній підсвідомості часи, коли гроші не тільки нічого не вирішували, а ними обклеювали стіни туалетів. А ось ідеологічне накачування – база для них важлива. Заради прийнятої ідеології вони готові терпіти нестатки і йти на жертви.
Носії цінностей цього покоління - відповідальні, жертовні, готові до змін. Хороший чоловік, за уявленнями цього часу: господар у домі. Заробляє гроші, забезпечує сім'ю, приймає ключові рішення. Гарна дружина: займається господарством, сім'єю, може народити багато дітей, активна.
«Мовчазне» покоління (1923-1942 роки народження).
Люди цього покоління формувалися в післяреволюційний і післявоєнний період, голод, розруху, важкий процес відновлення. «Мовчазним» поколінням їх називають, через те, що вони з батьками вели скромний, спосіб життя, жили впроголодь, робили запаси продуктів і намагалися бути непомітними (щоб не потрапити під пильне око відповідних служб). На них дуже вплинув 37-й рік – час «загвинчування гайок», друга світова війна, голод, розруха. Терплячі, законослухняні, виконавчі. Ці люди звикли виживати. Вони далі ведуть ощадливий спосіб життя і запасаються продуктами.
В той час чоловіки були в дефіциті, адже вони воювали, тому «мовчазні» жінки дбайливо ставилися до чоловіків і часто беззастережно були готові віддати їм пальму першості. Більшість дуже трепетно ставиться до сім'ї і до своєї «половинки». Кожні відносини розглядаються як можливість шлюбу – зараз і на все життя, можливість більшої довіри в час, коли і у стін є вуха. (До речі, саме в цьому поколінні чітко виділяються дві групи - класична «мовчазна» більшість, і ті, хто виступив як «шістдесятники».)
Книги сильно вплинули на формування цінностей цього покоління. Цінності лицарських романів, пригод, уявних перемог добра над злом, реальна перемога у війні (про яку вони багато знали, але практично не брали участь) стали їх цінностями. «... Книжкові діти, які не знали битв» - це співається саме про них.
Хороший чоловік: здобувач, який може захистити і прогодувати сім'ю. Глава в будинку.
Гарна дружина: витривала, працівниця. Днем стоїть біля конвеєра, приходячи з роботи, займається дітьми і каструлями. Обід готує і на наступний день – з запасом. Винахідлива – може зварити «кашу з сокири».
Сьогодні «мовчазні» - пенсіонери.
Основними цінностями для них є відданість, дотримання правил, закон, повага до посади і статусу, честь, терпіння:
Повага закону і порядку: для цього покоління Закон є незаперечним авторитетом, а наказ, розпорядження (особливо письмове) керівника чи офіційної особи є достатньою підставою для його виконання.
Колективізм: якщо хочете донести своє звернення до всіх відразу, то треба звертатися до Колективу. І обов'язково використовувати це слово. Колектив – звична форма роботи і проведення дозвілля і для дітей і для дорослих. Крім того разом, в колективі, було легше вижити.
«Багато працювати - норма»: «Потрібно виконати план». Або «потрібна жертва». Для цього покоління жертвувати для країни, Батьківщини – нормально.
Покоління «бумерів» (1943-1965 рік народження).
Термін бебі-бумери походить від слова «бебі-бум» - післявоєнний вибух народжуваності. В основу цінностей цього покоління лягла психологія переможців. Представники СРСР гордилися тим, що їх країна виграла війну, перший радянський космонавт підкорив космос, пропаганда закріплювала думку про те, що вони є громадянами супердержави. Їхнім батькам, втомленим від військових поневірянь, хочеться дітей балувати, так що «бумери» у своїй більшості – улюбленці. Активні, рішучі, готові ризикувати. Це найбільш сміливе і романтичне покоління, яке «казку робило бувальщиною» (літало на Місяць, будувало БАМ). Контрацептиви зробили жінок більш незалежним – пані вже прискіпливо вибирають собі партнера і планують родину за власним розсудом. Людям даного покоління притаманні оптимізм, зацікавленість в особистісному зростанні та винагороді, але при цьому вони вміють і воліють працювати в команді. Робота має в їхньому житті велике значення, вони хочуть бути учасниками, а не сторонніми спостерігачами процесів. Для того, щоб мотивувати «бумера» на будь-яку дію, слід робити акцент на професіоналізм, успішність, значимість мети. Серед представників цього покоління найбільше трудоголіків.
При цьому «бумери» думають про здоров'я, красу, прагнуть якомога довше залишатися в гарній формі. Саме в епоху «бумерів» з'явилися перші елементи пластичної хірургії. Успіх, і як наслідок матеріальне благополуччя – ось те, що може стати для «бумера» визначальним у житті. Хоча до сім'ї обидва партнери ставляться як до можливості розвитку і досягнення чогось (прописки, кар'єри, від'їзду за кордон). Партнер як мінімум не повинен «тягнути на дно». На молодість «бумерів» припали комсомольсько-завзяті заходи на кшталт будзагонів і виїздів на картоплю. Хороший чоловік: яким дружина може пишатися. Займається спортом (час розквіту дворових футбольних команд!), має хобі - гараж, колекції, подорожі. Чоловік повинен багато заробляти і віддавати зарплату дружині. Гарна дружина: добре виглядає, стежить за модою. Якщо не вміє, то вчиться, як героїня «Службового роману». Вона повинна вміти все: і робити кар’єру, і піклуватися про чоловіка, і розпорядитися сімейним бюджетом.
Покоління Х (1963-1985). «Невідомі» або «Діти з ключами на шиї», «Тринадцяті».
Тринадцяте покоління (X) - 13 покоління в США, яке живе при існуючому прапорі країни (інша інтерпретація цієї назви - пов'язана з іміджем числа «13» - незвичайного, ризикованого, містичного, епатажного - що близьке до цінностей покоління X).
13-ті зростали в епоху змін: «холодна війна», крах комунізму, перебудова, демократія, СНІД, наркотики. Люди гнучкі, індивідуалісти-одинаки, самостійні. У цій віковій групі виросло величезне кількість трудоголіків. Вони рано дорослішали, адже росли в сім'ях, де батьки працювали багато і довго. Тому самостійність закладено в них з дитинства. Покоління Х - це покоління дітей «з ключами на шиї»: ти сам ходиш до школи, сам розігріваєш обід, сам робиш уроки, сам прибираєш, сам гуляєш, сам йдеш на гурток. На канікули - або табір, або в село. «Ікси» комунікували в дворі, школі, в гуртках, деякі - листувалися зі школярами з дружніх держав.
Покоління «Х» звикло сподіватися в першу чергу на себе. Можливість реалізуватися, проявити цю саму самостійність важливі для таких людей і в кар'єрі. Представник покоління Х охочіше займеться роботою, яка дає простір для творчості і широти думки. Якщо не давати їм такої можливості, представники даного покоління втрачають інтерес. Для таких людей важливо завжди мати можливість вибору, відкриту перспективу перед очима.
Основними цінностями для покоління Х є зміни, можливість вибору, глобальна інформованість, технічна грамотність, індивідуалізм, прагнення навчатися протягом усього життя, неформальність поглядів, пошук емоцій і страху, прагматизм, надія на себе, рівноправність статей.
Сексуальна сторона шлюбу починає грати важливу роль - нарівні з житлоплощею і збігом характерів. Тепер і жінка починає заводити партнерів на стороні. Ініціаторами відносин все частіше стають жінки. Починає формуватися терпиме ставлення до цивільних шлюбів і розлучень. Якщо у «бумерів» і «мовчазних» вважалося, що якщо чоловік п'є, то дружина сама в цьому винна, то «Х» запитували: «Чоловік п'є? Чого з ним не розлучатися?»
Хороший чоловік або дружина: самостійні, котрі стали на ноги. Між подружжям прийняті рівні відносини. Обоє не дуже люблять жертовність в ім'я шлюбу, коли одна людина повністю розчиняється в іншому. Обидва хочуть бачити в іншому цікаву особистість, рівного партнера, з яким можна поговорити. Гроші в сімейний бюджет приносять обоє. У сім'ї можуть існувати три бюджети - чоловіка, дружини і загальносімейний.
Покоління Y (1983-2000), «Міленіум», «Покоління Next»
Ці діти закінчили школу до початку XXI століття. Батьки всюди брали їх із собою - для цього з'являються можливості: дитячі столики в кафе, ігрові кімнати в супермаркетах.
«Ігрики» зросли в епоху цифрових технологій і соцмереж. У них френди в десятках країн. Вони вже в дитинстві побували як мінімум в Туреччині, Єгипті, Арабських Еміратах, встигли повчитися в Польщі чи Англії, у них більш широка картина світу. А з урахуванням того, що на їхніх очах щодня відбуваються нові приголомшливі відкриття, для них у світі взагалі немає нічого неможливого.
Багато в чому вони продовжили те, що було розпочато раніше.
Розкріпачені, дбають про здоров'я і зовнішність, цінують можливість вибору.
Жінки часто беруть на себе головну роль, сміливо заявляють про свої бажання, прямо говорять, чого хочуть від стосунків. З'являються перші метросексуали.
Хороший чоловік і дружина: успішні, доглянуті. Але в системі цінностей цієї групи виражені такі поняття, як громадянський обов'язок і мораль. При цьому психологи відзначають у покоління Y велику наївність і вміння підкорятися. На перший план виходить негайна винагорода. Цих людей складно зацікавити віддаленою перспективою, оскільки якщо не тут, то в іншому місці вони вже сьогодні зможуть знайти застосування своїй унікальності. Суспільство охрестило представників цього покоління «жертвами глобальної мережі». Їх «одкровення» в «Твітері», «Живому журналі» старше покоління не розуміє.
Покоління «Z»(народилися після 2000 г.)
Це діти, які ростуть серед цифрових технологій, величезної кількості інформації, Інтернету і прямого ефіру. Проаналізувавши історію починаючи практично з XV століття до наших часів, вчені-засновники Теорії встановили, що розвиток поколінь повторюється! Приблизно через 80-тирічний цикл, за який встигає змінитися відповідно чотири покоління. Очікується, що вони повторять цінності покоління GI (1900-1923 р.р.,)