Колективна "мозкова атака"(або "метод мозкового штурму", або брейнстормінг). Цей метод було запропоновано американським ученим А. Осборном як покращений варіант евристичного діалогу Сократа. Його використовують в умовах групових форм навчання, причому найоптимальнішими вважають групи від 3 до 12 осіб (кількість учасників повинно ділитися на 3).
Алекс Осборн звернув увагу на те, що в певній обстановці (усі «свої», тобто немає ні керівників, ні критиків):
Саме так було сформованометод, у основу якого покладено:
Виділення двох груп людей:
Проведення двох етапів роботи:
Завдання групи генераторів ідей- «видати» за короткий термін максимальну їх кількість. За наявності досвідченого ведучого (модератора) темп генерування буває високим: група з 6-9 генераторів за 40-50 хв. штурму спроможна спродукувати до сотні ідей.
Завдання групи експертів-критиків- якнайретельніше проаналізувати й оцінити всі без винятку ідеї, не пропустивши повз увагу жодної. Якщо з сотні ідей корисною виявляється хоча б одна, штурм вважають вдалим.
Цінними є навіть не особливо конкретні ідеї, а категорії, на які їх розбивають у процесі класифікації.
Заслуга Алекса Осборна полягає в тому, що він штучно, але цілком усвідомлено розвів автора ідеї та її критика – завдяки саме йому ці функції реалізують різні групи учасників мозкового штурму.
У пориві креативу народжувалися не лише листи до турецького султана, а й моделі автомобілів Форда. Повчально, що метод мозкового штурму винайдений не психологами, а копірайтерами та інженерами!
Досі це один з найпродуктивніших бізнес-інструментів.
Сильні сторони:
Слабкі сторони:
Можливості для спікера (керівника):
Загрози:
Основні принципи мозкового штурму:
Правила проведення мозкового штурму:
Для учасників
Для спікера
Технологія «мозкового штурму»
Оптимальний склад групи від 3 до 12 учасників. Сам процес генерування ідей, заохочений ведучим, проходить, як правило, протягом 15-20 хв. Однак повна тривалість штурму, що включає процес аналізу та оцінювання ідей, становить 1,5-2 години.
I. Етап. Розминка
Мозковий штурм – тільки перший крок в вирішенні завдання. для перевірки розуміння правил можна провести коротку (3-5 хвилин) розминку у вигляді першого етапу.
Для розминки групіпотрібно вибрати завдання краще побутового характеру, у вирішенні якої кожен із учасників певною мірою обізнаний, і започаткувати короткий мозковий штурм з єдиною метою перебудови мислення на творчий процес.
Експрес-розминка: Швидкий пошук відповідей на питання й задачі тренувального характеру, підготовлені ведучим. Це одночасно настрій і перевірка роботи груп: учасники в групах перевіряють свій інтелектуальний потенціал.
II. Етап. Індивідуальна робота.
Завдання II етапу:
1. Описати проблему, яку потрібно обговорити, або завдання, яке слід виконати.
2. Пояснити правила проведення сесії.
3. Дати можливість кожному учаснику сесії провести індивідуальну роботу (2-5 хвилин).
4. Озвучення результатів індивідуальної роботи.
5. Класифікація ідей.
III. Етап «Штурм» поставленої проблеми.
Однак, перед цим, важливим є проведення підготовчої роботи.
Напрямки здійснення підготовчої роботи:
Пошук організатора робіт.
Вимоги до організатора:
Набір «генераторів ідей» та «експертів»
визначати яким словом починає відповідь співбесідник,
Створення невимушеної обстановки
Вивчення «генераторами ідей» правил, вправ
Пропонування організатором рішень
Завдання III етапу:
Слід швидко розподілити ролі у групі.
1. Спікер (керівник групи):
Завдання спікера (ведучого) на цьому етапі:
1. Повторити завдання. Дати команду до початку роботи.
2. Під час роботи стежити за часом і допомагати групам.
2. Секретар:
Загальні поради проведення мозкового штурму
IV. Етап
Завдання IV етапу:
1. Після завершення роботи надати слово представникам «основних» груп для презентації групового варіанту розв’язання проблеми (результатів виконання завдання).
2. Підбити підсумки.
3. Спонукати всіх учасників розвивати або змінювати ідеї інших. Об’єднання або зміна раніше висунутих ідей часто сприяє появі нових, що перевершують попередні.
4. Намагатися запобігти коментарям, критиці або висміюванню якихось ідей.
Надзвичайно цінно, якщо відібрані, визнані перспективними ідеї вдається вишикувати в логічний ланцюжок.
V. Етап.Аналіз, оцінка ідей.
Що робити з результатами. Необхідно визначити критерії для відбору ідей, наприклад:
Метод оцінки результатів
Видаються маркери учасникам і вони ставлять позначки (наприклад, не більше двох позначок) біля ідей або пропозицій, які найбільш відповідають визначеному критерію.
Результат
Залишається одна чи дві ідеї або пропозиції, які відповідають необхідним критеріям та придатні для подальшої роботи.
Завдання етапу:
1. Нагадати критерії оцінки ідей.
2. Обговорення експертами підсумків роботи груп.
3. Добір та оцінка найкращих ідей.
4. Повідомлення про результати «мозкової атаки» («штурму») за етапами проведення.
5. Публічний захист найкращих ідей.
У списку ідеї можна помічати так:
Угруповання, добір і оцінка ідей.Аналізуючи цей етап дозволяється оцінювати ідеї, чого не можна було робити на попередньому етапі. Способи аналізу та оцінки ідей можуть бути дуже різними. Успішність цього етапу безпосередньо залежить від того, наскільки однаково учасники розуміють ознаки добору, і оцінки ідей. Коли всі ідеї висловлені, відбувається їх розгляд та відбір. Виставлені усіма членам творчої групи оцінки далі сумуються, залежно від підсумкової кількості балів кожній пропозиції присвоюється місце – рейтинг. Чим більша підсумкова сума балів, тим вище рейтинг цієї пропозиції.
Тест
на перевірку засвоєння учасниками матеріалу по мозковому штурму
1. Мозковий штурм триває:
1.1. До 20 хвилин
1.2. До 10 хвилин
1.3. До 5 хвилин
2. Учасники мозкового штурму:
2.1. Обговорюють висловлені думки
2.2. Висувають ідеї, кількість яких визначена тренером
2.3. Пропонують будь-яке рішення, яке прийде в голову
3. Тренер при мозковому штурмі:
3.1. При необхідності коментує учасників
3.2. Ніколи не перебиває учасників
3.3. Дає можливість учасникам висловити дві або більше думок підряд
4. Сильною стороною мозкового штурму є те, що
4.1. Всі учасники вільно формулюють та висловлюють власні думки
4.2. Всі учасники ведуть себе вільно та достатньо розкуто
4.3. Примушує всіх учасників думати та емоційно їх струшує
5. Не є загрозами мозкового штурму
5.1. Можливість конфлікту з тренером або учасниками
5.2. Перехід в дискусію
5.3. Не можливість тренера, контролювати хід мозкового штурму
Ключ до тесту (відповіді)