В продовження теми з розвитку соціального бізнесу в Україні та на чисельні запитання наших учасників тренінгів щодо критеріїв, за якими можна ефективно оцінювати таку діяльність підготував цю статтю.
Розпочнемо розгляд нашої теми з простого запитання, а саме: "Як Ви вважаєте, для чого необхідна оцінка реалізації проекту або систематичної соціальної бізнес-діяльності?"
Дійсно, ми знаємо, що вимірювання і оцінка, наприклад, якості надання послуг - обов'язкові складові ефективного менеджменту. Але головним їх змістом є те, що вони дозволяють проводити контроль якості, надаючи базу для аналізу та прийняття управлінських рішень, забезпечують зворотний зв'язок, необхідну для розвитку конкретної діяльності в рамках соціального бізнесу.Так, можна сказати: «Що виміряно, то і зроблено!».
Американські дослідники Осборн і Геблер у своїй роботі «Результат орієнтованого управління» досить повно пояснили, навіщо потрібно вимірювати і оцінювати результати роботи:
• Якщо ви не вимірюєте результати, ви не можете відрізнити успіх від невдачі.
• Якщо ви не можете побачити успіх, ви не можете його винагородити.
• Якщо ви не винагороджуєте успіх, ви, можливо, винагороджуєте невдачу.
• Якщо ви не можете побачити успіх, ви не зможете навчитися у нього.
• Якщо ви не можете визначити невдачу, ви не можете її виправити.
• Якщо ви можете продемонструвати результати, ви зможете завоювати підтримку людей.
Таким чином, можемо побачити, що потреба в оцінюванні надає нам можливість:
1. Оцінити досягнення та подивитися, що саме було досягнуто.
2. Оцінити прогрес у відповідності з поставленими завданнями.
3. Поліпшити моніторинг для більш ефективного менеджменту.
4. Виявити сильні і слабкі сторони для посилення подальшої реалізації проекту або соціальної бізнес-діяльності. Побачити, наскільки ефективними були докладені зусилля, які зміни принесла саме ця діяльність.
5. Проаналізувати витрати і доходи, зробити висновок, чи були виправданими певні витрати.
6. Зібрати інформацію для кращого планування і менеджменту діяльності.
7. Поділитися досвідом та застерегти інших від повторення наших помилок або спонукати до використання наших методів.
8. Підвищити ефективність щоб мати більшу віддачу або більший вплив.
9. Поліпшити планування та сформувати більшу відповідність.
Як бачимо, оцінка - це процес збору та аналізу інформації з метою визначення відповідності проведених заходів запланованим цілям, а також з'ясування якою мірою ці заходи сприяють досягненню сформульованої мети.
Оцінка спрямована на аналіз результатів діяльності та отриманого ефекту і співвіднесення цих результатів з певними критеріями.
А це означає, що оцінювання має певну мету та проводиться, щоб не тільки продемонструвати, що поставлені цілі досягнуті, а й показати, що досягнення цілей було зроблено ефективно і ресурси використані найкращим чином. Це дуже важливо, якщо ви залучаєте ресурси донорів або інвесторів.
Треба врахувати, щоб досягти їх при оцінюванні, ми повинні вирішити ряд завдань, а саме:
1. Визначити відповідність, наприклад, послуг конкретного виду соціального бізнесу реальним потребам їх користувачів.
2. Визначити рівень досягнення цілей, включаючи очікувані й непередбачувані результати і впливу для зацікавлених сторін.
3. Визначити ефективність використання ресурсів. І на їх підставі, якщо треба, переглянути перелік певних цілей і завдань.
4. Прийняти рішення про продовження або припинення надання послуги, а також визначити пріоритети подальшої діяльності.
На цьому етапі розгляду нашої теми виникає наступне запитання: «Як ви вважаєте, коли є сенс проводити оцінювання?».
Правильною відповіддю на це запитання є те, що перш ніж впроваджувати будь-яку послугу, ми повинні провести оцінку потреб, тобто з'ясувати, кому і навіщо потрібна ця послуга. Бачимо, що це оцінка на початковій стадії або базова.
Логічним продовженням нашого дослідження буде те, що й на проміжній стадії проведення оцінки, з’ясуємо, чи наближаємося ми до запланованих результатів, а це вже дозволяє нам скорегувати роботу. Таку оцінку називають проміжною або формуючою.
Звісно і на кінцевій стадії оцінювання нам повинно показати правильність нашої роботи та ефективність використання ресурсів. Це - підсумкова оцінка.
Проаналізувавши вище викладене, ми можемо сформулювати певні важливі критерії оцінки якості діяльності соціального бізнесу, наприклад, надання послуг певній соціальній групі користувачів або клієнтів:
• інформативність, тобто потрібно вибирати такі показники, які будуть корисні при виявленні проблем та прийнятті рішень;
• надійність, мається на увазі, що критерії не допускають двозначності;
• відповідність реальним потребам отримувачів послуг та суспільства в цілому;
• результативність, що відображає рівень досягнення та реалізації поставлених завдань;
• обґрунтованість, а саме: вимірювання якості повинне ґрунтуватися на достатніх показниках;
• адекватність, де вибір показників повинен передбачати сумісність з процесами певного виду діяльності соціального бізнесу;
• практичність, тобто простота у використанні і розумінні, розумна кількість зусиль з боку персоналу, економія часу і терпіння користувачів;
• порівнянність або можливість використовувати критерії для порівняння з іншими представниками соціального бізнесу, що мають схожі місію і структуру.
Таким чином, можна зробити важливий висновок, що результати оцінки діяльності соціального бізнесу та його розвиток залежать від вибору показників, тобто від прийнятих конкретних пріоритетів.
Також, підсумовуючи розгляд теми нашої статті, можна зробити ще кілька важливих висновків.
По-перше, оцінка визначає успішні моменти - це дуже важливо, оскільки часто успіх не усвідомлюють, а це заважає зрозуміти, що саме ми досягли.
По-друге, вона виявляє слабкі сторони - в повсякденній суєті легко забути не тільки те, для чого ми працюємо, чого хочемо досягти, але і як проводиться робота і чи можна її зробити інакше, або ж все йде добре. Іноді ми робимо щось тому, що так роблять завжди і не запитуємо себе, чи потрібно це взагалі і чи є позитивні результати і досягнення.
По-третє, з'ясовує, що потрібно змінити або вдосконалити, а також, чому виникають проблеми.
По-четверте, стає визначальною для соціального бізнесу та корисною для його майбутнього розвитку, тому що весь процес оцінки зміцнює організацію та залучених до її роботи людей.
По-п’яте, коли представники соціального бізнесу у пошуках підтримки звертаються до донорів та інвесторів їм вкрай необхідно в своїх соціальних проектах показати, що вони шляхом оцінювання будуть контролювати ефективність використання залучених ресурсів.
Саме тому рекомендую майбутнім та діючим представникам соціального бізнесу особливу увагу приділяти питанням оцінювання своєї діяльності та враховувати це при розробці соціальних проектів.
Дякую за увагу.