Робота малих підприємств за кордоном є основою збалансованої економічної системи будь-якої держави. Для того, щоб цей механізм працював злагоджено, уряди держав та адміністрації населених пунктів намагаються залучити інвестиції не ззовні, а мобілізуючи ресурси на внутрішньому ринку використанням системи пільг та державної допомоги. Робиться це для того, щоб фінансова стабільність держави залежала від реалізації потенціалу малих підприємств та їх забезпечення. Збалансованість всіх гілок економіки має величезний вплив для всіх видів підприємств в цілому.
Як правило, для молодих держав найбільш показовим є досвід США в малому бізнесі. Практично в кожному штаті є програма, що надає за рахунок системи державних контрактів отримати гарантований ринок збуту продукції для більшості МП. Ця система дає можливість не тільки отримувати доходи, але і розвивати підприємство. Для цього органи державної влади затверджують перелік робіт і послуг, замовлення на які надають тільки малим підприємствам. Якщо державне замовлення отримує велика компанія-монополіст, то не менше 10% вона повинна передати в субпідряд малим підприємствам.
Дуже цікавий і показовий досвід Японії. Тут основою для вдосконалення механізму роботи будь-якого підприємства є розвиток кадрового потенціалу. Тому держава компенсує підприємствам всі витрати на підготовку кадрів і більше 2/3 витрат на підвищення кваліфікації та мотивацію персоналу.
У Великобританії місцева муніципальна влада оголошує тендер на виконання різних видів робіт, і в результаті його виявляє переможця, який отримує не тільки вигідне замовлення, але і початкову субсидію на розвиток підприємства. Таким чином, досить велика кількість малих підприємств отримала позитивний імпульс і змогла реалізуватися у сфері комунальної власності, що в свою чергу посприяло збільшенню зайнятості населення, підвищенню якості обслуговування, а так само стало основою для соціально-економічного розвитку цілих регіонів країни.
Потужна банківська система Німеччини кредитує малі підприємства, що дає їм можливість отримати необхідну суму в кредит або скласти лізинговий договір. Основним фактором в отриманні кредиту є сфера його реалізації. Перевага віддається розвитку сучасних технологій і IT-індустрії. У цьому напрямку можна отримати кредит під 6% річних з умовою виплати на 10-15 років.
Одним з лідерів у плані державного сприяння розвитку малого підприємництва є Канада. Тут отримати позику для початкового стартового капіталу можна в одному з 200 центрів економічного стимулювання.
У світовій практиці так само відомі приклади, коли пільги для підприємництва надаються у певних регіонах держави. Для цього крім регіону може визначатися вид діяльності, випуск конкретних видів продукції, або надання певних послуг (розвиток туризму). Часто в цьому випадку держава сама виступає гарантом перед комерційними банками.
Окремої уваги заслуговує розвиток сфери підприємництва в Китаї, де воно поставлено на державний рівень. Існує програма, згідно якої серед озвучених заходів щодо подолання кризи домінує два напрямки – посилення державної підтримки підприємців і реформування банків. У зв'язку з цим навесні минулого року в силу вступив новий урядовий «План 2014-2020». Згідно з планом, тільки в 2015 році сума кредитів перевищить 1500 млрд. юанів. За словами одного з представників влади Китаю: «...Тимчасові труднощі неминуче виникають при веденні будь-якого бізнесу, і коли в найбільш невідповідний момент державна підтримка не може бути надана в належній мірі, то бізнес неминуче закривається. У провінціях Гуандун і Чжанцзян дрібне підприємництво вносить вклад в економіку провінції, за деякими оцінками в розмірі більш ніж 70%. Показники в цих регіонах сумні - більшість компаній не проживають і року. З 150 тис. компаній, що відкрилися в минулому році, 100 тис. вже закрилися. За оцінками експертів середній термін життя бізнесу в Китаї - 2,9 роки. Тут на перший план виходить проблема тіньового ринку позик Китаю. Відомо, що китайські банки не підтримують стартаперів. Початківцям-бізнесменам доводиться брати позики у друзів, колег, а часом і у злочинних угруповань. Так, за деякими оцінками, сьогодні 34000000000000 юанів, взятих у позику на розкрутку малого та середнього бізнесу, знаходиться поза контролем державних банків.
Державне сприяння розвитку малого підприємництва має відбуватися за такими основними напрямками:
• Наявність різних (державних і приватних) джерел фінансування малого бізнесу.
• Оптимізація механізмів контролю за виділеними коштами.
• Знищення корупційної складової в цьому напрямку.
• Створення спеціальної програми підтримки з боку держави малому бізнесу, як пріоритетного напрямку розвитку.
• Створення програм прямого фінансування малих підприємств на підставі законів про субсидії, дотаціях, податкових преференцій, виплати з фондів підтримки підприємництва, розміщення державних замовлень.
• Цільова державна підтримка малого бізнесу за конкретними програмами на довгостроковій основі.
• Створення консалтингових та навчальних структур для розвитку підприємництва.
• Надання пільг на оренду приміщень, обладнання, земельних ділянок.
• Створення преференцій для зовнішньоекономічної діяльності малому підприємництву.
У поточній ситуації використання комплексних заходів допоможе швидко змінити ситуацію в позитивну сторону, підняти престиж підприємництва, залучити людей до активної виробничої та господарської діяльності, збільшить зайнятість населення.