Запитую в підприємців на тренінгу з розвитку управлінських навичок: Чим займається керівник компанії? Отримую багато відповідей: визначає цілі та стратегію проекту, планує роботу, наймає та звільняє персонал, будує бізнес, мотивує підлеглих, делегує завдання, контролює роботу і т. д.
Формулюю питання по-іншому: А що повинен робити ефективний керівник? Підприємці з досвідом дають одну єдину відповідь: досягати результатів.
управлінське рішення має свої наслідки. Задача підприємця - проаналізувати ситуацію та прийняти ефективне рішення, залежно від ситуативно вибраного стилю управління.
Досліджуючи професійну поведінку приблизно 4 000 менеджерів, вибраних з бази управлінців кількістю 20 000 чоловік, американською консалтинговою компанією виявлено шість стилів керівництва. Це диктаторський, авторитетний, демократичний, еталонний, батьківський, наставницький стилі. Керівники-диктатори вимагають від підлеглих беззаперечної покори. Авторитетні лідери мобілізують людей на досягнення цілей організації. Демократичні керівники досягають спільності думки та єдності команди однодумців, залучаючи всіх в роботу. Еталонний підхід допомагає підвищувати якість товарів та послуг, досягати старанності та відповідальності в роботі, виконання працівниками своїх обов'язків на грані власних можливостей. Батьківським стилем налагоджуємо відносини між підлеглими та створюємо позитивний психологічний клімат в колективі. Лідер-наставник допомагає працівнику «знайти себе» та зробити кар'єру.
Порівняльний аналіз доцільності різних підходів до управління наведений нижче:
Диктаторський стиль керівництва
В яких ситуаціях ефективний, переваги управлінського підходу:
Недоліки:
Авторитетний стиль керівництва
В яких ситуаціях ефективний, переваги управлінського підходу:
Недоліки:
Демократичний стиль керівництва
В яких ситуаціях ефективний, переваги управлінського підходу:
Недоліки:
Еталонний стиль керівництва
В яких ситуаціях ефективний, переваги управлінського підходу:
Недоліки:
Батьківський стиль керівництва
В яких ситуаціях ефективний, переваги управлінського підходу:
Недоліки:
Наставницький стиль керівництва
В яких ситуаціях ефективний, переваги управлінського підходу:
Недоліки:
Дослідження показують, що найбільш успішні та ефективні керівники мають в своєму арсеналі різні стилі управління. Чим більше управлінських підходів здатен використати підприємець, залежно від масштабів організації, етапу розвитку компанії та її цілей, сфери діяльності, робочих ситуацій, бажаного результату, тим краще в нього йдуть справи, ростуть показники фінансового прибутку, задоволеності від роботи у підлеглих, підвищується продуктивність, загальний клімат в колективі покращується.
Щоб проаналізувати дані висновки, розглянемо кілька кейсів.
Кейс 1. Ви є керівником та співвласником компанії з переробки декоративного каменю. Досі сезонності бізнесу не відчувалося, тому що підприємство працювало за контрактами з постійними партнерами з-за кордону. Через політичну ситуацію контракти розірвано – форс-мажорні обставини, замовлень від клієнтів внутрішнього ринку не очікується. Можна попрацювати, звичайно, на склад. Але в будь-якому випадку обсяги виробництва зменшуються, персонал потрібно скорочувати.
Питання: Яким чином Ви будете готувати співробітників до цих новин (якщо будете, звичайно)? Чи можливі інші рішення проблеми? Які?
Кейс 2. Ви - власник невеликої пекарні. За зміну випікається 500 буханців хліба. У Вас працюють: Іван, передпенсійного віку, здоров'я вже не те, тому випікає за зміну 100 буханців. Катерина, цікава молода особа 25 років, знімає квартиру в Харкові, любить себе, добре одягається, буває, що їздить на таксі з роботи, планує найближчим часом вийти заміж – випікає близько 150 буханок за зміну. Костянтин – батько двох дітей, чекають з дружиною на третього – випікає 250 буханок за зміну.
Вам вдалося отримати додатковий разовий замовлення на 250 буханців.
Питання: Ваші дії по виконанню замовлення?
Кейс 3. Ви - керівник клінінгової компанії. На виконання замовлення з прибирання об'єкта була направлена бригада з 5 робочих. Менеджер, який супроводжує замовлення, запізнився на 10 хв. Працівники опинилися на об'єкті (приватна квартира після ремонту– бажане клієнтське замовлення для підприємця-початківця) наодинці з працівниками, які встановлювали світильники (інша фірма), почули перекручену інформацію про оплату за роботу. Назріла ситуаціясаботажу. Троє робочих відмовилися виконувати роботу, на прибираннізалишилося 2 людини. Вільного персоналу у Вашому розпорядженні немає. Замовлення треба виконати в обумовлений термін, після чого будуть завезені меблі.
Питання: як вийти з ситуації?
Кейс 4. Ви керуєте приватною перукарнею. В сталий колектив прийшла новенька дівчина-перукар після курсів, вона донька знайомого з СЕС. Намагаючись стати «своєю» в колективі, наробила багато помилок. На довершення до всього не зійшовся переоблік. Загалом, колектив повстав проти неї. 7 березня, передсвятковий день, коли навіть до новенької було записано на послуги багато людей, стався конфлікт між працівниками, суперечка прямо при клієнтах. Новенька зняла перукарський фартух і просто пішла зі зміни.
Питання: що вважаєте за потрібне зробити в даній ситуації?
З учасниками шукаємо відповіді на наступні запитання:
При написанні управлінських кейсів краще використати реальні ситуації з досвіду ведення бізнесу. Формуючі питання для аналізу, можна скористатися алгоритмами оцінювання компетенцій як то PARLA(проблема-дія-результат-навчання-застосування) чи STAR(ситуація-задача-дія-результат).