Якісні знання та конкурентноздатна модель поведінки стали основним предметом купівлі - продажу на ринку праці, адже ринок праці - це система стосунків між покупцем та продавцем, де кожна із сторін задовольняє свої власні потреби. Покупець (роботодавець) купує ресурси для ведення комерційної та господарської діяльності з метою отримання прибутку, а продавець (спеціаліст) продає власні ресурси з метою отримання доходу.
Як бачимо, обидві сторони переслідують однакову мету - отримати максимальний дохід при раціональному використанні ресурсів в процесі однієї і тієї ж діяльності.
Варто, передусім, розглянути який зв'язок між ринком праці та ринком товарів і послуг,щоб зрозуміти як часто потрібно оновлювати власні знання кожному фахівцю:
1. Будь-який бізнес базується на потребах клієнта.
2. Бізнес не може існувати вічно, а має цикл життя 8-10 років (формуються тенденції до зменшення циклу ) та залежить від плинності потреб.
3. Покупець щодня стає вимогливіший до якості товарів і послуг, що безперечно стимулює виробника задумуватися над новими пропозиціями.
4. З одного боку кожна людина є вимогливим покупцем товарів і послуг, а з іншого боку є трудовим ресурсом залученим в усі процеси організації комерційної та господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреб клієнта.
Життєвий цикл бізнесу:
Не складно підрахувати скільки разів доведеться кожному фахівцю зустрітися з явищами реорганізації, ліквідації, створення підприємств, фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності та приймати рішення щодо реалізації своїх ресурсів у нових напрямках діяльності. Адже, згідно чинного законодавства,станом на сьогодні, потрібно мати 30 років трудового та 15 років страхового стажу аби отримати пенсію з настанням пенсійного віку. Тож уникнути навчання сьогодні неможливо, працюючи у будь-якому з напрямків : виробництво, послуги, посередницькі послуги,торгівля.
Яку форму навчання варто обрати аналізує кожен фахівець, щоб втриматися наплаву та не загубитися у лабіринтах навчальних закладів. Тут важливо зрозуміти, що поновлення своїх знань потрібно робити миттєво, бо конкуренти не сплять ,а рівень знань отриманий на сьогодні вже не актуальний завтра, адже технології постійно ідуть вперед.
Однією з ефективних форм навчання, яка набуває популярності в Українi, є тренінги.
Тренінги – це інтерактивна форма навчання, яка дозволяє у найкоротші строки (1-3 дні ) дати фахівцю конкретні практичні навички та нові алгоритми теоретичних знань для побудови нової більш ефективної моделі поведінки при виконанні складнішого рівня завдань.
Також варто порівняти співвідношення затраченого часу і витрачених коштів при навчанні у ВНЗ України (середня спеціальна освіта -3 роки, вища - 5років , друга вища освіта - 2 роки), при чому 1 рік навчання коштує від 5 тис.грн до 17 тис.грн. в залежності від ВНЗ, а витрати на цільові одноденні спеціалізовані тренінги або семінари становлять в середньому 800грн/1людину (у Києві).
Актуальними тренінги стають і серед молоді,адже знищити старі стереотипи та установки найпростіше під час тренінгу,надавши нові інструменти в руки для вирішення старих проблем.
Один з таких стереотипів засів у багатьох фахівців з минулих часів та передається у спадок молоді. 10-15 років тому основним роботодавцем виступали державні підприємства, які забезпечували повну зайнятість всього працездатного населення (усю трудову кар’єру було прийнято реалізовувати на одному підприємстві), сьогодні на ринку праці роботодавцями виступають приватні структури в частці 75%, державні установи в частці 25%,що безумовно істотно змінює ситуацію на ринку праці, бо держава не виступає гарантом у працевлаштуванні усього працездатного населення, а кожен спеціаліст змушений продавати свої знання та вміння існуючим операторам ринку.
Сьогодні ми спостерігаємо стандартні кризові явища на ринку праці: низькі заробітні плати у бізнесах , які себе вичерпали (зникає потреба у клієнта в певних товарах і послугах) і навпаки, привабливі заробітні плати у галузях, що пов’язані з новими технологіями (спрямовані на задоволення нових потреб клієнта), і звісно вимагають від фахівців нових знань та підходів до справи.
При навчанні у ВНЗ кожен з нас склав іспит з ряду важливих предметів: фізика, хімія, математика та ін., але, нажаль, ми не отримали системного бачення про величину, вартість, можливості наших власних ресурсів: пам'ять, стресостійкість, працездатність, тип темпераменту, комунікабельність, психічне та фізичне здоров’я, навички щодо управління часом, цілепокладання, планування власного життя та кар’єри та ін. Тож, пишаючись своїми дипломами на жорсткому ринку праці, виглядаємо досить безпорадно та мріємо про Радянський Союз.
Попереду ще багато роботи, спрямованої на подолання міцних стереотипів з минулого, що достатньо базової освіти на все життя. Передусім, варто в умовах ринкової економіки ставити перед собою завдання витрачати кошти на розвиток тих своїх ресурсів ,які сьогодні в попиті і за високою ціною продаються у супермаркеті «ринок праці».
Як же дозволити собі постійно витрачати власні кошти і час на оновлення своїх знань, адже у добрі часи навчання персоналу здебільшого оплачували роботодавці ?
Необхідно переглянути усі можливості та варіанти безкоштовного навчання. У кожному районному, міському центрах зайнятості уже звичними стали пропозиції для пошукачів роботи та роботодавців (які звичайно звернулися до ЦЗ) щодо відвідування тренінгів за різними тематиками (мотиваційні, право, бухгалтерський облік, маркетинг, бізнес планування та ін.) Послуги тренерів, залучених у соціальні проекти, як правило, оплачує ЦЗ а для учасників вони абсолютно безкоштовні.
Вибір щодо навчання, як платного ,так і безкоштовного, звісно великий. Потрібно лише оцінити власні потреби та зробити усі відповідні кроки: подолати лінь, проаналізувати пропозиції на ринку тренінгових послуг, вибрати достойних фахівців, пройти навчання, використати нові навички та знання на практиці та щоразу бути готовими до освоєння нових технологій.