Хороший сервіс можекомпенсуватипогану страву, але навіть найкраща страва не зможе компенсувати поганий сервіс. (Доуг Рот)
З кожним днем зростає кількість закладів з хорошою кухнею, гарним інтер’єром, приємною атмосферою та вигідним розташуванням. Щоб залишатися конкурентоздатним, необхідно чимось виокремлюватися. Найвигідніше відрізнятися сервісом!
Чи потрібен ресторану тренінг? Який прибуток він принесе закладу? Такі запитання виникають у власника ресторану, коли вирішує питання навчання персоналу. Зазвичай, питання навчання персоналу виникає тоді, коли заклад знаходиться в критичному стані, коли клієнтів стає менше і виникають скарги на обслуговуючий персонал. Щоб не допустити такої ситуації, необхідно замислитись: чи вміють ваші співробітники обслуговувати? Не лише відкрити перед гостем меню, записати замовлення та принести рахунок, а обслуговувати, розмовляючи, пояснюючи, пропонуючи. Багато офіціантів теоретично знають, як обслуговувати, проте теоретичні знання – це не навики і вміння. Отже, основною функцією тренінгу є отримання знань, безпосереднє їх відпрацювання на практиці та допомога в закріпленні. Тренінги є найгрунтовнішим способом покращення професійної ефективності персоналу. Тренінги сприяють також зменшенню текучості кадрів, зменшенню нервозності в колективі, затрат та збоїв у роботі, а отже – покращенню ефективності праці та зростанню кількості задоволених клієнтів.
Хто буде виконавцем проведення тренінгового навчання залежить від бюджету, який власник закладу готовий виділити. Це може бути професійний тренер з консалтингової компанії, або ж штатний менеджер, що значно зекономить витрати. Третім альтернативним варіантом може стати звернення до професіоналів, які могли б розробити програму тренінгів у відповідності до потреб вашого закладу. Такі матеріали можна регулярно використовувати для постійного навчання та вдосконалення ефективності роботи персоналу.
Для ефективного навчання персоналу тренінги повинні бути комплексними. Наприклад, якщо розглядаємо тему спілкування з гостями, необхідно освоїти також техніку презентації меню та винної карти. Вивчаючи техніку продажів, давати механізм роботи з конфліктами та запереченнями. Важливим також є тренінг з командоутворення, оскільки, якщо в колективі буде приємний мікроклімат, таким буде і клімат закладу. Для формування конкретних цілей тренінгів для певного закладу необхідно провести також SWOT-аналіз. За його допомогою можна визначити коло проблем для вирішення і які саме тренінги покращать роботу офіціантів.
Розробка тренінгів повинна бути індивідуальною для конкретного закладу і відбувається в такі етапи:
1. Оцінка потреб закладу в навчанні персоналу.
2. Визначення цілей навчання.
3. Розробка загальної програми тренінгів.
4. Підготовка індивідуальних завдань у рамках програми.
5. Провести тренінги за програмою.
6. Оцінити результати навчання.
7. Післяпрограмний супровід.
Ступінь ефективності проведених тренінгів визначають за критерієм – чи вдалося за його допомогою досягти намічених цілей. Ефективність можна оцінити на декількох етапах. Перший – реакція учасників тренінгу – чи сподобався їм тренінг. Другий – оцінка набутих знань. Ще корисніше визначити поведінку працівників, чи змінилася вона на краще, чи покращилося відношення до роботи. Якою мірою ці покращення можна співвіднести з результатами проведених тренінгів? І останнє – на скільки тренінг ефективний з точки зору витрат на нього. Що більше: витрати на організацію та проведення тренінгу чи наслідок від покращення ефективності праці тих хто навчався?
Важливим етапом є післяпрограмний супровід. Він дозволяє переконатися, що працівники постійно використовують на практиці отримані знання та навики, отримані під час тренінгів. За необхідності, безпосередньо під час роботи, можна скорегувати дії персоналу для покращення ефективності праці.
Сучасні реалії говорять про необхідність інвестувати в навчання персоналу ресторанів. Невід’ємною частиною успіху ресторанного бізнесу є висока якість підготовки працівників. Це відображається на ряді аспектів бізнесу, зокрема:
1. Рентабельність. Мати висококваліфікованих працівників означає забезпечити конкурентні переваги закладу.
2. Продуктивність. Спеціальна підготовка працівників усіх рівнів підвищить ефективність праці, покращить мікроклімат колективу, зменшить текучість кадрів, забезпечить гостям високу якість сервісу.