Скорочено кількість податків з 22 до 9-ти.
Частина податків зливається, частина ліквідується, частина податків видозмінюється.
Загальнодержавні податки (7): податок на прибуток підприємств; податок на доходи фізичних осіб; податок на додану вартість; акцизний податок; екологічний податок; рентна плата; мито.
Місцеві податки (2): податок на майно (складається з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку і плати за землю) єдиний податок.
Залишились 2 місцевих збори: збір за місця для паркування транспортних засобів; туристичний збір.
Податок на майно
Податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю.
Податок на нерухоме майно сплачують фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. База оподаткування: загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.
Ставки оподаткування:
для об’єктів нежитлової нерухомості – не більше 1 відс. мінімальної заробітної плати (12,18 грн.) за 1 кв. метр бази оподаткування
для об’єктів житлової нерухомості – не перевищує 2 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, за 1 кв. метр бази оподаткування (24,36 грн.)
Пільги: для житлової нерухомості встановлено мінімальні пороги оподаткування для фізичних осіб: не оподатковується до 60 кв. м для квартири, до 120 кв. м для будинку, до 180 кв. м. –для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності фізичної особи квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток).Також не оподатковується нежитлова нерухомість, що використовується в аграрному секторі, промисловості, малі архітектурні форми і кіоски, які є суб'єктами малого бізнесу, а також ринки.
У 2015 році юридичні особи – платники сплачуватимуть податок на житлову та нежитлову нерухомість за 2015 рік, фізичні особи – сплачуватимуть податок за житлову нерухомість за 2014 рік, розрахований з житлової площі об’єкта житлової нерухомості, у т.ч. його частки за 1 квартал 2014 року та з загальної площі об’єкта житлової нерухомості за квітень-грудень 2014 за ставками та з використанням пільг, які застосовувались при розрахунку податку минулого року.
Транспортний податок справляється з автомобілів, які використовувалися до 5 років та мають великий об’єм циліндрів двигуна – понад 3 тис. куб. см. Ставка податку становить 25 тис. гривень на календарний рік за кожен такий легковий автомобіль.
За даними Міністерства фінансів України оподаткування торкнеться в Україні лише 17 тис. 300 автомобілів, при загальній кількості зареєстрованих понад 1,3 млн. автомобілів.
Земельний податок: збільшено з 1 відс. до 3 відс. ставку на земельні ділянки, нормативно-грошову оцінку яких проведено. Для с/г угідь ставка не більше 1 відс. від їх нормативно-грошової оцінки. Встановлюється ставка податку у розмірі не більше 12 відс. від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, які перебувають у постійному користуванні юридичних та фізичних осіб (крім державної та комунальної форм власності).
Податок на додану вартість
По-перше, вся звітність з податку на додану вартість подається до контролюючого органу усіма платниками виключно в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису (пункт 49.4 статті 49 ПКУ).
Збільшено граничну суму обсягів оподатковуваних операцій при обов’язковій реєстрації платником ПДВ з 300 тис. грн. до 1 млн. гривень. Платники ПДВ, у яких станом на 01.01.2015 обсяг оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців не перевищує 1 млн. грн., отримують можливість анулювати свою реєстрацію платника ПДВ (пункт 181.1 статті 181 ПКУ).
З 1 січня 2015 року платники податку зобов’язані надавати податкові накладні лише в електронній формі та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, незалежно від розміруподатку на додану вартість в одній податковій накладній (пункт 201.1 статті 201 ПКУ).
Також включення до податкового кредиту податкових накладних за попередні періоди можливе тепер не пізніше ніж через 180 календарних днів з дати складання податкової накладної, зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням термінів реєстрації (пункт 198.6 статті 198 ПКУ).
З 1 лютого 2015 року реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають також податкові накладні, які не надаються покупцю, виписані за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткуванню (пункт 11 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ).
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерському обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів – виходячи із звичайної ціни) за виключенням:
- товарів (послуг), ціна на які підлягають державному регулюванню;
- газу, який постачається для потреб населення. Зміна також діє з 1 січня 2015 року.
З 1 січня 2015 року припинено дію пункту 1 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ. Тепер оподаткування податком на додану вартість переробних підприємств здійснюється в загальному порядку. Нараховані суми податку на додану вартість переробні підприємства в 2015 році будуть сплачувати до Державного бюджету.
З 1 січня 2015 року платники податку втрачають право формувати податковий кредит на підставі заяви – скарги (в разі порушення або відсутності реєстрації податкової накладної в ЄРПН). Така скарга є підставою для проведення позапланової документальної перевірки продавця.
Починаючи із звітності за січень 2015 року відповідно пункту 201.15 статті 201 ПКУ реєстри виданих та отриманих податкових накладних не подаються.
Період з 1 лютого 2015 року до 1 липня 2015 року є перехідним періодом, протягом якого реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 цього Кодексу.
З 1 липня 2015 рокузапроваджується система електронного адміністрування податку на додану вартість.
Зміни у бюджетному відшкодуванні (Зміни діють з 1 січня 2015 року):
Внесено зміни до пункту 152 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ – до 31 грудня 20017 року звільняються від оподаткування операції з експорту зернових та технічних культур.
Погашення податкового боргу від’ємним значенням обмежене сумою, що обрахована за формулою, вказаною у пункті 200.3 статті 200.
Бюджетне відшкодування від’ємного значення поточного податкового періоду може здійснювались за заявою платника в межах суми, що обрахована за формулою, вказаною у пункті 200.3 статті 200.
Зміни критеріїв автоматичного бюджетного відшкодування
Нові критерії: необоротні активи, залишкова балансова вартість яких на звітну дату за даними податкового обліку перевищує у дванадцять разів суму податку, заявлену до відшкодування та здійснили інвестиції в необоротні активи у розмірах не менше ніж 3 мільйони гривень протягом останніх 12 календарних місяців.
Виключили: розбіжності між податковим кредитом та податковим зобов’язаннями не більше 10 відс., показники по заробітній платі та чисельності працівників, податкове навантаження більше за середньогалузеве.
Податок на прибуток
У січні - грудні 2015 року та січні - травні 2016 року платники зобов’язані сплачувати щомісячні авансові внески з податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України у редакції, що діяла до 1 січня 2015 року, тобто ті, у яких дохід за 2014 рік дорівнює або перевищує 10 млн. грн. При цьому суму щомісячних авансових внесків за березень 2015 - травень 2016 року слід обчислювати у розмірі не менше 1/12 нарахованої суми податку на прибуток підприємств за 2014 звітний (податковий) рік (15 податкових періодів замість 12 як раніше).
З червня 2016 року щомісячні авансові внески з податку на прибуток потрібно платити платникам цього податку, якщо річний дохід від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, за останній річний звітний (податковий) період дорівнює або перевищує 20 млн. грн. крім новостворених, виробників сільськогосподарської продукції, інститутів спільного інвестування, неприбуткових установ (організацій). Дванадцятимісячний період починатиметься з червня і триватиме по травень наступного року.
При цьому у разі, якщо платник податку буде збитковий за підсумками першого кварталу, це не відмінятиме необхідність сплати авансових внесків, як було передбачено у редакції пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України до 1 січня 2015 року.
Строк подання декларації з податку на прибуток починаючи з декларації за 2015 рік - до 1 червня року, наступного за звітним (податковим) роком.
У 2015 році платникам податку на прибуток податкові декларації за звітний 2014 рік слід подавати протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року, а саме не пізніше 2 березня 2015 року.
Якщо платник податку на прибуток подавав податкові декларації з податку на прибуток за І квартал, півріччя, 9 місяців 2014 року, то річну податкову декларацію слід подати протягом 40 днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) року, а саме не пізніше 9 лютого 2015 року.
За наслідками діяльності у 2015 році штрафні (фінансові) санкції до платників податку на прибуток підприємств за порушення порядку обчислення, правильності заповнення податкових декларацій з податку на прибуток підприємств та повноти його сплати не будуть застосовуватися (п.31 р. І Закону №71-VIII).
Податок на доходи фізичних осіб
Підвищено ставку податку для пасивних доходів – процентів, роялті й інвестиційних прибутків із 15 до 20 відс.
Для дивідендів, виплачених суб'єктами підприємницької діяльності, які є платниками податку на прибуток, ставка 5 відс. Для суб'єктів підприємницької діяльності, які не є платниками податку на прибуток, – ставка становить 20 відс.
Підвищено межу оподаткування високих заробітних плат (раніше оподатковувались зарплати вище 10 тис.грн.). Оподатковується дохід у вигляді заробітної плати, який на місяць не перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати – 12180 грн. (раніше 10 тис.грн.) за ставкою 15 відс. У разі перевищення 12180 грн. на місяць – до суми перевищення застосовується ставка у 20 відс.
Оподатковується сума пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) та щомісячне довічне грошове утримання, які перевищують три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), тобто 3654 грн. - у частині суми перевищення.
Щодо одноразової декларації доходів. Кабінет Міністрів України розробляє та подає на розгляд Верховної Ради України відповідний порядок обов’язкове одноразове декларування фізичними особами своїх активів (матеріальних, нематеріальних, грошових) та запровадження непрямих методів контролю до 1 березня 2015 року.
Спрощена система оподаткування
Фіксований сільгоспподаток трансформований в єдиний податок (4 група) та проведено оптимізацію груп платників єдиного податку з шести до чотирьох із збільшенням максимального розміру доходу, який дозволяє перебувати на спрощеній системі оподаткування:
· перша група - фізособи-підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 300 000 гривень (раніше - 150 000 грн.);
· друга група - фізособи - підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв: не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб; а обсяг доходу не перевищує 1500000 грн (раніше - 1000000 грн).
· третя група - фізособи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юрособи - суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 20 000 000 грн;
· четверта група - сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка с/г товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відс. Об’єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.
Зменшуються майже удвічі процентні ставки єдиного податку для платників третьої групи- з 3 (5) відс. до 2 відс. – у разі сплати ПДВ, з 5 (7) відс. до 4 відс. – без сплати ПДВ.
Платники єдиного податку третьої - шостої груп, які перебували на обліку в контролюючих органах до 1 січня 2015 року, з 1 січня 2015 року належать до третьої групи.
Акцизи
Запроваджено:
- акцизний податок з роздрібної торгівлі підакцизними товарами(пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, нафтопродуктів, скрапленого газу, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, палива моторного альтернативного) у розмірі 5% від обсягу реалізації. Ставки встановлюються за рішенням сільської, селищної або міської ради. Вказані кошти будуть зараховуватись до місцевих бюджетів.
- акцизний податок з ввезених вантажних транспортних засобів, що переобладнуються у легкові підакцизні автомобілі.
Також акцизний податок сплачують:
- оптові постачальники електричної енергії,
- виробники електричної енергії, які мають відповідну ліцензію
- власники ввезеного на митну територію України вантажного транспортного засобу, що переобладнується у легковий автомобіль, з якого справляється акцизний податок
- виробники транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб і більше, транспортних засобів для перевезення вантажів.
Змінено визначення максимальних роздрібних цін - ціни, встановлені на підакцизні товари (продукцію з урахуванням усіх видів податків (зборів). Акцизний податок з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до максимальної роздрібної ціни. Продаж суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, на які встановлюються максимальні роздрібні ціни, здійснюється за цінами, вищими за: максимальні роздрібні ціни + сума акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
З 1 липня 2015 пиво віднесено до алкогольних напоїв.
До 1 лютого 2015 року діють марки акцизного податку старого зразка.
Військовий збір
Подовжено справляння військового збору до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України.
Залишено без змін платників збору (фізичні особи – резиденти та нерезиденти, податкові агенти), проте змінений об’єкт оподаткування. Тепер об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, які оподатковуються податком на доходи фізичних осіб.
Так, об'єктом оподаткування резидента є:
- загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід;
- доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання);
- іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
Об'єктом оподаткування нерезидента є:
- загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерела його походження в Україні;
- доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання).
РРО
Перенесено норму щодо обов’язкової щоденної передачіпо дротових або бездротових каналах зв’язку електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків. Дозволяється до 1 січня 2016 року використання електронних контрольно-касових апаратів, введених в експлуатацію до 1 січня 2015 року, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді та подають до органів доходів і зборів по дротових або бездротових каналах зв’язку тільки інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, яка міститься в їх фіскальній пам’яті, і при цьому не подають електронних копій розрахункових документів.
З 1 січня 2015 року передбачено для власників РРО видавати при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет.
З 1 січня 2015 року необхідно щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки і забезпечувати їх зберігання в книгах обліку розрахункових операцій тільки у разі здійснення розрахункових операцій.
Тимчасово до 1 липня 2015 року суб’єкти господарювання звільняються від санкцій за порушення вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» при наданні послуг у разі проведення розрахунків у касах з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою у встановленому порядку; при виконанні операцій з купівлі-продажу іноземної валюти у разі, якщо ці операції виконуються у касах уповноважених банків з оформленням розрахункових документів відповідно до нормативних актів Національного банку України, та операцій комерційних агентів банків з приймання готівки для подальшого її переказу; при продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції) – до 1 січня 2015 року вказані операції проводились без застосування РРО, тепер ці норми виключено зі ст.9 «Реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються» Закону «Про застосування РРО».
З 1 липня 2015 року передбачено обов'язкове застосування реєстраторів розрахункових операцій фізичними особами-підприємцями платниками єдиного податку третьої групи, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у роздрібній торгівельній мережі, через засоби пересувної мережі.
З 1 січня 2016 року РРО обов’язково застосовуватимуть фізичні особи-підприємці платниками єдиного податку другої групи, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у роздрібній торгівельній мережі через засоби пересувної мережі.
Також, якщо платники єдиного податку другої і третьої (фізичні особи - підприємці) груп, які з 1 січня 2015 року до 30 червня 2015 року включно почали застосовувати у власній господарській діяльності зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій, з дати початку застосування реєстраторів розрахункових операцій до 1 січня 2017 року звільняються від проведення відповідно до норм Податкового кодексу України перевірок з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій.
Контрольно-ревізійна робота
Встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються:
Зазначене обмеження не поширюється:
- з 1 січня 2015 року на перевірки суб'єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;
- з 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи - підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій.
ЄСВ
Для застосування зменшених ставок єдиного соціального внеску необхідно дотримуватися певних умов. З 1 січня 2015 року при нарахуванні заробітної плати (доходів) фізичним особам та/або при нарахуванні винагороди за цивільно-правовими договорами ставки єдиного внеску, встановлені частиною п'ятою статті 8 та статтею 10 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» для платників єдиного внеску, визначених в абзацах другому та третьому пункту 1 частини першої статті 4 та статті 10, застосовуються з коефіцієнтом 0,4.
Умовами застосування зменшених ставок ЄСВ є:
- загальна база нарахування єдиного внеску за місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід) та/або винагорода за цивільно-правовими договорами, в 2,5 рази або більше перевищує загальну середньомісячну базу нарахування єдиного внеску платника за 2014 рік; або якщо загальна база нарахування єдиного внеску не перевищує в 2,5 рази, або більше загальну середньомісячну базу нарахування єдиного внеску платника за 2014 рік, то платник замість коефіцієнту 0,4 застосовує коефіцієнт, що розраховується шляхом ділення загальної середньомісячної бази нарахування єдиного внеску платника за 2014 рік на загальну базу нарахування єдиного внеску за місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід) та/або винагорода, за цивільно-правовими договорами (але в будь-якому випадку коефіцієнт не може бути менше 0,4);
- збільшення середньої заробітної плати по підприємству щонайменше на 30% порівняно з середньою заробітною платою за 2014 рік;
- середній платіж на одну застраховану особу після застосування коефіцієнта складе не менше, ніж 700 грн.;
- середня заробітна плата по підприємству складе не менше трьох мінімальних заробітних плат (3654 грн.).
З 1 січня 2016 року при нарахуванні заробітної плати (доходів) фізичним особам та/або при нарахуванні винагороди за цивільно-правовими договорами ставки єдиного внеску, встановлені частиною п'ятою статті 8 та статтею 10 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" для платників єдиного внеску, визначених в абзацах другому та третьому пункту 1 частини першої статті 4 та статті 10, застосовуються з коефіцієнтом 0,6.
Водночас збільшені санкції за неподання (несвоєчасне подання, подання за невстановленою формою) звітності із внеску та його несплату (несвоєчасну сплату):
- за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності з єдиного внеску – у розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (НМДГ) – 170 грн. за кожне таке неподання, несвоєчасне подання або подання не за встановленою формою;
- за ті самі дії, учинені платником єдиного внеску, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, — штраф у розмірі 60 НМДГ (1020 грн.) за кожне таке неподання, несвоєчасне подання або подання не за встановленою формою звітності, передбаченою Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
- за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску до 20% (до цього часу 10%) своєчасно не сплачених сум;
- за донарахування органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого ЄСВ до 10% (до цього часу 5%) зазначеної суми за кожен повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50% суми донарахованого єдиного внеску.
Мінімальна заробітна плата на 2015 рік
- у місячному розмірі: з 1 січня - 1218 грн, з 1 грудня – 1378 грн;
- у погодинному розмірі: з 1 січня - 7,29 грн, з 1 грудня - 8,25 грн.
Прожитковий мінімум для працездатних осіб:
з 1 січня 2015 року - 1218 гривень, з 1 грудня 2015 року - 1378 гривень