Статті автора
В.Д. Паригін говорить про тренінг як метод групового консультування, як активне групове навчання, орієнтоване на навчання професійно корисним навичкам та адаптації до нової соціальної ролі з відповідною корекцією "Я-концепції" та самооцінки. І.М. Авдєєва та І.М. Мельникова розглядають тренінг як багатофункціональний метод навмисних змін психологічних феноменів людини, групи й організації з метою гармонізації професійного й особистісного буття людини.
Чи тримаємо ми, тренери, ці визначення у фокусі під час чергового тренінгу? Давайте перевіримо себе, наскільки ми виконуємо основні завдання, які стоять перед нами.
Отже, проведення всіх різновидів тренінгових занять обов'язково пов'язане з вирішенням трьох основних завдань:
- отримання знань(Чи дізналися присутні учасники щось нове? Не така й очевидна відповідь. Готові ми адаптувати контент тренінгу під більш «просунутих» учасників, чи будемо продовжувати працювати по звичному плану? Оцей чоловік, який весь тренінг сидить тихенько і розглядає свої руки, на спроби залучити його до дискусії не реагує, а потім в моніторинговій анкеті пише «отримав нові знання» - чи дійсно він отримав якісь знання?);
- формування вмінь і навичок(Який важливий компонент! А чи дійсно учасники, виходячи з тренінгу, мають сформовані нові вміння? На що тренери почасти витрачають декілька годин відведеного для тренінгу часу? Ознайомлюють присутніх з темою, вводять в курс, закріплюють інформацію? Стоп! Це було першим завданням. Згадані автори формулювання «тренінгу» підкреслюють важливість «навчання навичкам» і «навмисним змінам». Наскільки ми приділяємо цьому увагу?);
- розвиток психологічних установок, які визначають поведінку у спілкуванні та перспективні здібності особистості (Для тренерів важливо одразу після завершення тренінгу перечитати анкети учасників. Чи змінилося ваше ставлення до теми, що обговорювалася? Скупі відповіді «так» або «ні» не дають повної картини. Якщо Вам важливо отримати якісний зворотній зв’язок, приділіть в кінці декілька хвилин обговоренню вражень або просіть учасників давати більш детальні відповіді на анкету. Адже в ідеалі в результаті тренінгу людина має якісно змінити деякі свої психологічні установки, які заважають у кар’єрі чи особистому спілкуванні).
Ми самі час від часу відвідуємо тренінги на різну тематику і оцінюємо їх якість за цими параметрами. Отже, якщо в результаті тренінгу не були виконані всі вищезгадані завдання, то, може, це був і не тренінг зовсім? А щось інше – послухали «пана лехтора», поговорили за життя, гарно або марно провели час та й розійшлися рішати звичним способом свої проблеми.
18.08.2012 - Діти і гроші
К затронутой теме очень подходит анекдот: "Два аэронавта на воздушном шаре попали в ураган. Летали они летали, и зацепились за дерево... А под деревом стоял человек.
- Где мы??? - крикнул один из аэронавтов.
Человек подумал и ответил:
- Вы в корзине воздушного шара.
Тут порыв ветра оторвал шар от дерева и унёс его дальше.
- Кто это был? - спросил один из аэронавтов.
- Я думаю, что это был тренер! Во-первых, прежде чем ответить он подумал. Во-вторых, он сказал то, что мы и без него знали. В-третьих, он нам ничем не помог".
Задачи тренинга:
- "отримання нових знань" (мне более симпатичнее расширение знаний по теме тренинга);
- "розвиток психологічних установок" (а не замена одних на другие);
- и "формування вмінь і навичок", но на тренинге можно только заложить основу для формирования навыка, а сам навык будет формироваться и отрабатываться после тренинга. И это уже задача пост-тренингового сопровождения.
Так, але насправді оцінити, наскільки людина, вийшовши з тренінгу, "адаптувалася до нової ролі" і чи "гармонізувалося її професійне чи особисте буття" ми не можемо. Цікаво було би отримувати зворотній зв"язок від колишніх учасників не тільки одразу після тренінгу, але і через декілька місяців.
Для меня показателем качественно проведенного тренинга есть указание в обратной связи участниками на то, что их мнение в отношении чего-то изменилось. Я целенаправленно формировала тренинг таким образом, чтобы встроить поддерживающее убеждение в отношении темы. Достигаю ли я цели понимаю, когда в обратной связи вижу, что встраиваемое убеждение вербализовано. Убеждение влияет на поведение, которое, в свою очередь, демонстрирует наличие/отсутствие практического навыка в отношении темы тренинга. Так что, начинаем с головы:)
Додати новий коментар