Для визначення психологічного портрету «ідеального» кандидата на відкриту вакансію складається її профіль з переліком необхідних компетенцій на кожен з функціональних обов’язків. Зробимо те ж саме для того, щоб виявити, які якості відрізняють успішного підприємця – на основі аналізу підприємницької діяльності (функціональних обов‘язків) виділимо якості та навички (професійні та особистісні компетенції), необхідні для ведення самостійної господарської діяльності.
Отже, розглянемо покроково підприємницьку діяльність, на приклад, у сфері послуг (див. Таблицю внизу статті).
Серед цих якостей, що безпосередньо пов'язані з підприємницькою діяльністю, часто повторювані – орієнтація на результат або цілеспрямованість, аналітичне мислення, комунікабельність – в розрізі проведення переговорів, вміння переконувати, аргументувати, та увага до деталей або педантичність.
Орієнтація на результат передбачає мотивацію досягнення успіху в реалізації запланованого. Це в свою чергу означає схильність до ризику, відчуття азарту та використання творчого підходу до діяльності. Підприємець, створюючи нове, завжди ризикує – матеріальними, часовими, іміджевими та іншими ресурсами, тому несе особисту відповідальність за успішність справи. Існують досить надійні та валідні тести для перевірки названих якостей та схильностей.
Аналітичне мислення передбачає вміння розрізняти головне від другорядного, спостерігати, встановлювати логічні зв'язки та відслідковувати закономірності, вміння робити правильні висновки та використовувати їх на практиці. Педантичність або перфекціонізм у застосуванні цих знань та необхідні ціннісні орієнтації особистості підприємця можуть бути іноді вирішальними, особливо у сфері послуг, в продажах.
Комунікативна компетентність – одне з важливих професійних якостей підприємця. Він повинен володіти професійним набором комунікативних умінь і навичок: вміння чітко ставити цілі і дотримуватися етики спілкування, грамотно використовувати інформаційний зміст спілкування і бути адекватним ситуації і меті спілкування. При взаємодії орієнтуватися на контроль і розуміння ситуації, керувати нею та поведінкою інших, знати закони і принципи безконфліктного спілкування, застосовувати стратегії співробітництва у вирішенні можливих конфліктних ситуацій.
Мотивація досягнення – одна з основних якостей підприємця, високий рівень якої не тільки зумовлює професійний вибір, але й забезпечує успіх підприємницької діяльності. Спонукальним мотивом до досягнень є потреба в самоактуалізації, спрямованої на реалізацію свого особистісного потенціалу. Для людей, мотивованих на досягнення успіху, характерні: чітка постановка позитивних цілей діяльності та активне послідовне прагнення до досягнення, впевненість у своїх можливостях, адекватна самооцінка. Вони ставлять завдання середньої складності, а при невдачах мобілізують свої сили і підвищують активність.
Мотивації досягнення удачі протистоїть мотив уникнення невдачі. Люди, мотивовані на уникнення невдачі, проявляють невпевненість у своїх можливостях, можливість невдачі викликає у них тривогу. Для них характерна неадекватна самооцінка (завищена або занижена), тому вони схильні вибирати або дуже легкі, або дуже важкі завдання. Успіх підвищує їх активність, проте невдачі призводять до різкого її зниження. Прийняття ж відповідальних рішень залежить від співвідношення цих мотивацій. Якщо друга перевершує першу, то людина навряд чи стане процвітаючим підприємцем.
Автор теорії локусу контролю Дж. Роттер вважав, що висока мотивація досягнення підприємців пов'язана з внутрішнім інтернальним локусом контролю над власною поведінкою і значущими подіями. Інтернали здатні на високому ступені контролювати значимі для себе події і схильні приймати на себе відповідальність як за свої досягнення, успіхи, так і невдачі. Це показник соціальної зрілості, незалежності, самостійності та активності свідомості.
Екстернализ переважанням зовнішнього екстернального локусу схильні вважати, що основні значущі події їх життя, свої успіхи і невдачі контролюються зовнішніми обставинами: сприятливими зовнішніми умовами, впливом інших людей, випадковістю і т.д. Проявляються якості конформності, тобто поступлива, залежна поведінка, невпевненість у собі, тривожність. Успішні підприємці є значно більш інтернальними, ніж ті, що збанкрутували.
З мотиваційною сферою особистості підприємця нерозривно пов'язані і такі її компоненти, як самооцінка, рівень домагань, здатність приймати рішення і йти на ризик. Хороший підприємець відрізняється зазвичай високою, але досить об'єктивною, тверезою самооцінкою, що дозволяє йому реалістично зважувати свої можливості, самокритично і продуктивно оцінювати власний досвід і заповнювати проблеми в знаннях. Специфічність рівня прагнень успішного підприємця полягає, як зазначалося, в готовності його до автономної діяльності, в якій можна покладатися тільки на себе і свої можливості.
Тести на перевірку основних компетенцій: