У вересні 1911 року академік І.П. Павлов читав студентам військово-медичної академії лекцію з дивною назвою «Про самогубства», де прозвучали наступні його слова «…Щоразу, коли у людини, немає ніякої справи, вона переживає стан нудьги, не цікавості до життя. І навпаки, яке цікаве життя, коли у людини є якась мета, вона зайнята улюбленою справою».
Важливо пам’ятати , що бізнес роблять люди, а компанія – це живий організм, який об’єднує цілу низку об’єктів з певними, як професійними, так і особистими, динаміками. Мій досвід в консалтингу показує, що чим значиміші цілі у компанії, тим більше «енергії життя» в її просторі, тим сильніше «тримається» ця компанія «за життя». І, попри всі негаразди, несприятливі зовнішні фактори, такі компанії не просто спроможні вижити , а й здатні конкурувати серед собі подібних.
По роду діяльності мені часто доводиться проводити стратегічні сесії в компаніях (малий і середній бізнес) з керівним складом, аби чіткіше виокремити напрямки розвитку компанії, і я звернула увагу на те, що якщо у компанії немає стратегічних цілей, або вони розмиті, не зрозумілі, то компанія «загрузає» в рутинних справах, виконуючи завдання кожного дня, не бачачи «просвіту». Коли нема чогось такого, заради чого варто було би жити і творити, то і мотивація до якісного виконання щоденних задач падає, ефективність роботи знижується. Як наслідок , терпимість і терплячість сходять на нівець, адаптативність до несприятливих умов згасає і чергові форс-мажорні обставини можуть похитнути цілісність чи життєздатність організації.
Варто відмітити, що особливо важливо вміти постійно тримати в полі зору стратегічно важливу ціль керівнику, оскільки саме на ньому лежить відповідальність за успіх компанії, яку він очолює.
Стратегічна ціль – це вектор, який вказує куди компанія рухається.
Наведу приклад здібності, про яку говорить голова однієї з найбільших фінансових компаній світу Френк Рейнс : «Лідер повинен мати справжню ціль і відчуття успіху. Вищу керівну посаду в організації повинна займати людина, яка здатна вести колектив до наміченої цілі і може визначити, чи має до неї відношення питання, яке обговорюється, чи ні. Через якийсь час люди, зазвичай, забувають, у чому полягає ця ціль. Їх засмоктує щоденна рутина і вони не пам’ятають, на що в кінцевому результаті направлені усі їх зусилля. Тому, бути лідером – не значить сидіти, відкинувшись в кріслі і придумувати великі ідеї. Його робота має відношення до внутрішньої дисципліни. Підійде це, чи ні? Дії кожного і команди в цілому ведуть організацію до наміченої цілі, чи те, що ви робите направлене на щось інше? Дисципліна – найважливіша частина керівництва. Тепер, коли людей і ресурсів стає все менше і менше, це стало ще важливішим. В таких умовах не можна дозволити собі втрачати час, зусилля і гроші на сторонні речі. Необхідно концентрувати свою увагу на найголовніших питаннях. Якщо конкурент сконцентровує свою увагу на головному, а ви розпорошуєтесь, то він вас обійде».
В умовах ринкової економіки, де країна на межі дефолту, іде війна, відсутність будь-якої стабільності, і, навіть, близьке бізнес - майбутнє важко прогнозувати, де ризики величезні , а гарантій жодних, мова іде не про процвітання, а про виживання бізнесу. Тому є зміст черговий раз переглянути свої стратегічні цілі, якщо ви давно цього не робили. Зробити їх коректування, з урахуванням змін, які уже відбулися у вашій компанії, за певний період часу і провести через SWOT-аналіз, після чого на загальній нараді донести до усієї команди і погодити скоректований курс.
Лише при такому підході ви зможете уникнути суїцидальних динамік справи, якою займаєтесь.
А почати ви можете з формування «Бачення Своєї Компанії» через, скажімо 3-5 років.
Організуйте собі усамітнене зручне місце ( бажано не в офісі, а на природі, після пішої прогулянки, по можливості босоніж, дихаючи свіжим повітрям на повні груди, ніби видихаючи усі зайві думки, хвилювання про те, що зараз відбувається в компанії, тощо). Коли відчуєте стан глибокого спокою і зупинку потоку думок, подивіться в небо. Уявіть, що ваші можливості такі ж безкраї, як небо, бажання такі ж чисті, як хмарки у гарну погоду, а ваша фірма – це сонце, яке світить на небосхилі і служить чомусь доброму, важливому. Розслабтесь і дозвольте собі побачити вашу компанію через 5 років: як вона змінилась за цей час, які її частини трансформувалась, чи відбулася переорієнтація (наприклад, з виробництва у посередницьку діяльність чи навпаки), чи відкрились якісь нові напрямки, від чого довелось відмовитись, що залишилось таким же, що удосконалилось і як саме, а що зійшло нанівець, що відбулося з командою, з «клієнтом» і т д. Коли зрозумієте, що уже достатньо для себе побачили і зрозуміли, завершуйте медитацію - візуалізацію. Після чого пропишіть у деталях усе, що побачили і відтворіть у вигляді цілей, розбивши їх на етапи реалізації ( приблизно зазначивши час 2, 3, 5 років). Вкажіть перші кроки, які ви вже готові почати робити, просто зараз, повернувшись до роботи.