Вітаю, шановні колеги.
Нещодавно читала статтю «Професійні вимоги до іміджу бізнес-тренера», і хочу обговорити з вами таку проблему: стандарти роботи та компетенції тренера при проведенні соціальних тренінг-семінарів.
Виділяють декілька типажів тренерів. Тренери-шоумени, які вміють гарно працювати з учасниками тренінгу та забезпечувати результати на емоційному рівні, але не забезпечують впровадження результатів навчання. Тобто, учасники тренінгу дають гарну оцінку тренеру, але пояснити що корисного для себе отримали від тренінгу не можуть.
Тренери-теоретики, вони відстоюють позицію, що для того щоб навчити інших мистецтву продажів, не потрібно самому мати досвід продавця. Або, для того щоб навчити інших основам менеджменту, не обов’язково самому бути менеджером. Такі тренери виступають у ролі фасилітаторів які систематизують знання цільової аудиторії, або пропонують «книжкові» рішення (проблема в тому, що книжки часто бувають зарубіжних авторів, а менталітет українського народу відрізняється від, наприклад, американського, і тому багато технік та рекомендацій просто не працює).
Є тренери-філософи, стиль їх роботи – це розстановка акцентів. Вони часто виступають у ролі авторитетних спеціалістів, що передають знання владним тоном.
І, звичайно, тренери-практики, вони пропонують системні рішення, працюють по стандартам, мають практичний досвід роботи, міркують категоріями бізнесу.
Як ви вважаєте, який тип тренера найкраще підійде для роботи в центрах зайнятості? Чи прийнятний лише один підхід, чи потрібно застосовувати методи роботи всіх чотирьох? До якого типу тренерів Ви віднесли б себе?
Дуже цікаво почути Вашу думку та коментарі.
30.04.2015 - Техніка вирішення проблем
26.03.2015 - Истинная ценность
24.06.2014 - Життєві установки людини
08.09.2013 - Притча про волю к жизни
03.05.2012 - Навчання регіональних команд ГК «Територія Бізнесу» у м. Житомир
Людмила Камєнєва,дякую! Дуже приємно, що Ви відгукнулись на мій блог:)
Впевнена, що все написане Вами та рештою шановних колег - дуже корисна інформація.
Шановна, Тетяна Черняк, дуже вдячна Вам за таку цікаву та розгорнуту відповідь:)
Катерино, дякую що підняли таку актуальну для будь-якого тренера тему. Особисто я відповідь на питання "Чи має тренер бути асом у темі, яку він веде, чи достатньо бути вправним майстром викладання?" шукала впродовж 10 років.
Але спочатку хочу вас запитати: "Яким транспортом краще користуватись - маршруткою чи таксі?". На перший погляд, питання безглузде. Але за відповіддю на нього криється і відповідь на Ваше запитання. Маршрутка чи таксі - наш вібір залежить від ситуації, в якій знаходимось "тут і тепер". Важливими є ціль і контекст.
Так само і з тренінгами. Якщо ви проводите тренінг для безробітних, мотивація яких прагне до нуля, то й слід "вмикати" тренера-шоумена. При цьому володити матеріалом потрібно хоча би на середньому рівні. Як ви кажете, достатньо добре знати теорію. Адже для таких слухачів гарний результат - це коли "було цікаво та не нудно".
Коли ж ми працюємо з працедавцями, тоді варто бути спеціалістом. Адже коли в аудиторії знаходяться не просто теоретики, а й практики бізнесу, тоді порожніми балачками не відбудешся. Мотивація такої публіки - отримати від Вас максимально ефективні інструменти для збільшення власних прибутків. Для цієї аудиторії результат - це коли "було корисно".
Разом з тим, специфіка нашої з Вами роботи є такою, що часто тренеру доводиться проводити тренінг, підміняючи свого колегу. Тоді "глибоко копати" не вийде. Виручить в такій ситуації Ваш професіоналізм, добре знання та володіння методиками тренерської роботи (кейси, модерація тощо).
Або зробіть заготовки з теми, яку збираєтесь "читати", які не прямо, а опосередковано стосуються її. І в яких ви вважаєте себе експертом. Наприклад, маєте прочитати замість колеги тему "Управління персоналом", а самі в житті ніким не керували. Запропонуйте, наприклад, учасникам зробити акцент на маніпулятивних техніках, до яких можуть вдаватись працівники. Озбройте учасників прийомами протидії цим маніпуляціям - і вони довго ще будуть дякувати Вам.
І ще про таке. Часто-густо трапляються ситуації, коли хтось з учасників звертається до Вас як до експерта, і хоче отримати конкретну відповідь, як діяти в його ситуації. Не дайте себе ввести в оману. Така послуга називається "коучинг". А Ви все-таки тренер...
І наостанок - наведу вислів Російського тренера Жанни Завьялової: "Тренер пам"ятає, що венерологу не обов"язково хворіти самому, щоб знати про симптоми та схему лікування. Тому зовсім не стидається того, що чимось не торгував, десь не був, у чомусь не брав участі..."
Дякую, Катерино:)
Так склалося, що майже усі теми тренінгів, які я проводила минулого року були мені практично знайомими, окрім двох. В цих випадках було використано фасілітацію, тобто я спиралась на досвід учасників. Часто виникає така ситуація, що люди майже все знають, але свої знання не використовують, тому що вони не є системними або не визрів мотив для їх використання. А результат виникає, на мій погляд, коли інструмент застосовується системно і цілеспрямовано.
Щодо бухгалтерських тем, я вважаю, що теорією тут важко обмежитись. Володіючи темою суто теоретично важко наводити "живі" приклади. На конкретні питання треба давати конкретні відповіді, з одного боку; з іншого, учасники потребують,напевно, не риби, а вудки:)І з цього приводу важливо навчати їх знаходити відповіді на виникаючи питання власноруч. А утілізувати можно будь-яку незручну ситуацію, та чи етично це?
Людмила Камєнєва.
"тренери-практики, вони пропонують системні рішення, працюють по стандартам", цей вираз звучить дійсно не коректно(я використовувала класифікацію з статті) Тренери-практики працюють дійсно не по стандартам:)
Ваша модель роботи бездоганна.
"Щодо соціальних тренінгів, то для роботодавців більш важливими, на мій погляд, є проблема інструментів і ресурсів" - на цей рік для роботодавців є теми по бухгалтерії, чи можна читати ці теми без досвіду роботи бухгалтером, а спираючись лише на теоретичні знання?
Дякую за відповідь, дуже цікаво з Вами спілкуватись.
Тетяна Майстренко, дякую за Вашу відповідь, погоджуюсь, що важливо бути собою, кожен тренер має свій неповторний стиль проведення тренінгів:)
Але йдеться не тільки про стиль а й про досвід роботи в тій чи іншій галузі. Тобто чи важливо бути спеціалістом чи достатньо добре знати теорію?
Як на мене, тренеру важливо бути самим собою і не прагнути приміряти ті іпостасі, які не відповідають його внутрішнім відчуттям.
"тренери-практики, вони пропонують системні рішення, працюють по стандартам"...? Тренери-практика зазвичай по стандартам не працюють, як на мій досвід. Тому що тренер спирається у своїй роботі не стільки на стандарти, скільки на свою особистість, здібності і сильні сторони. Одне й те ж знання ніколи не передається однаково. Навіть типовий тренінг завжди йде по-різному.
Щодо запропонованої класифікації, важко себе віднести до якоїсь категорії, багатостаночники ми:)))
Коли я навчалась на тренерському, добре запам"ятала і використовую таку модель(дякую В. Зеленіну і К. Уілберу): особистість, інструменти, харизма, ресурси. Таким чином, працюємо на результат: учасники мають попрацювати із своєю особистістю, получити інструменти для вирішення запиту, навчитися конкурувати, використовуючи свою харизму, і знати, де їх ресурси для вирішення запиту.
Щодо соціальних тренінгів, то для роботодавців більш важливими, на мій погляд, є проблема інструментів і ресурсів, для безробітних - особистості і ресурсів. Харизма залишається тренеру:)))
Татьяна, спасибо за такой исчерпывающий комментарий. Я тоже думаю, что эффективный тренер должен обладать качествами всех четырех типов и не "почивать на лаврах" а постоянно обучаться.
Тренер: этим термином описывается ведущий курса или программы с центрацией на обучаемом.
Фасилитатор: Это тренер, позволяющий участникам взять на себя ответственность за собственное обучение. Эффективный тренер обладает определенным запасом знаний и навыков. Эффективный тренер осознает эти роли и развивает в себе все группы навыков. Эффективный тренер сочетает в себе все роли.
Если вы как тренер придерживаетесь мнения, что:
Теория обучения взрослых заслуживает внимания;
Взрослые учатся эффективнее, когда они активны, а не пассивны;
Взрослые учатся лучше, когда им бросают вызов, а не когда с ними просто разговаривают;
тогда вы наверняка эффективны.
Додати новий коментар