Статті автора
«Збоку видніше» - кажуть люди. Тому інші можуть дати нам направду безцінні поради.
…Але МИ НЕ ЛЮБИМО КРИТИКУ!
Чому? У мене є відповідь: тому що люди переважно не вміють ані надавати, ані сприймати критику.
Пропоную розібратися з цим. І почати з того,
ЯК ПРАВИЛЬНО КРИТИКУВАТИ.
Для цього сформулювали 8 принципів, які допомагають критикувати так, щоб ваші зауваження почули та сприйняли.
ПРИНЦИП 1. Довіра та доброзичливість.
Найперше, у вашій особі мають бачити товариша, а не ворога. Тоді інша людина відкриється вам і сприйме ваші слова саме як щиру допомогу, а не прагнення принизити, помститись абощо.
Перш, ніж робити зауваження, налаштуйтесь на «спільну хвилю». Поспілкуйтесь на нейтральні теми. Коли побачите, що людина перестала «тримати оборону» і відкрилася вам, можете переходити до наступних кроків.
Підказка. Запитайте (наприклад): «Я бачу, як можна полегшити твоє спілкування з проблемними клієнтами. Хочеш почути?»
ПРИНЦИП 2. Сам собі критик.
Перш ніж критикувати, запитайте вашого візаві, що він сам думає з приводу ситуації, власних дій. У чому бачить «слабкі місця», а що вважає своїм ресурсом.
Такий прийом не лише залишає нам менше роботи, а й сприяє поглибленню довірливих стосунків.
ПРИНЦИП 3. Щирість.
Даючи поради, намагайся допомогти, а не зробити приємно.
Солон.
Ви дійсно зможете допомогти іншій людині, коли не станете закривати очі на її відверті недоліки. Повідомляючи про свої спостереження, ви спрямовуєте зусилля людини у вірному напрямку, сприяєте її розвиткові.
ПРИНЦИП 4. Похвала.
Справжній критик має радше концентруватись на достоїнствах, аніж на недоліках.
Джозеф Аддісон
Будь-який професіонал має свої сильні сторони. Скажіть про це людині. Наприклад, ви можете сказати: «Ти так вправно працюєш з проблемними учасниками!». Або: «Твій голос діє на учасників просто магічно!»
Кажучи людині, у чому саме полягають її переваги, ви робите її сильнішою. Пам’ятайте – ніж боротися з недоліками, краще розвивати сильні сторони!
ПРИНЦИП 5. Що додати.
Замість того, щоб перелічувати недоліки, краще сказати іншій людині, що вона може робити інакше для того, щоб щось виправити, змінити, покращити.
Тобто замість зауважень «що ти робиш неправильно» сказати що саме слід зробити. Наприклад: замість «Ти горбатишся!» - «Стій прямо!». Замість «Ти мало рухаєшся» - «Активніше пересувайся перед слухачами». Замість «Ти надто серйозний» - «Час від часу посміхайся» тощо.
ПРИНЦИП 6. Конкретика.
Єдиний розумний спосіб навчати людей – це показувати їм приклад.
Альберт Ейнштейн
Ваші поради мають бути не загальними, а максимально конкретними. Такими, щоб людина чітко розуміла, що саме вона має робити, і могла без проблем втілити вашу пораду/рекомендацію у життя. Наприклад: замість «Будь впевненішим» - «Тримай спину рівно. Додай жестів удвічі. Говори гучніше на 50%. Додай емоційності та оксамитових ноток у звучання голосу».
Найкраще, якщо ви продемонструєте людині, що саме і як вона має робити.
ПРИНЦИП 7. Лаконічність.
Людина неспроможна осягнути неосяжне. Тому ваша критика має бути дозованою. Критичних зауважень має бути один чи два (максимум три).
Важливо! Звертайте увагу на те, щоб похвали (принцип 4) було більше, ніж критики.
ПРИНЦИП 8. Підсумки.
Наприкінці розмови обов’язково підбийте підсумки, щоб пересвідчитись - ваш візаві чітко зрозумів, над чим йому тепер варто працювати. Це можна зробити, запитавши: «Що плануєш змінити наступного разу?» або «Яку користь для тебе мала наша розмова?»
Критику важливо вміти не лише правильно надавати, а й сприймати. Про це – вже в наступному дописі.
24.07.2014 - Поповнення власної енергії
19.05.2014 - Мозковий штурм та фасилітація: подібності та відмінності
17.04.2014 - Вправа на подолання стереотипності мислення
08.10.2013 - Тренінг для працівників Служби Зайнятості Волинської області
29.09.2013 - ДЯКУЮ!
27.09.2013 - Правила – «рятівне коло» на тренінгу
Додати новий коментар