Здатність сформулювати правильне запитання – це тільки одна частина грамотної взаємодії тренера з групою. Не менш важливим фактором є опрацювання отриманих від неї відповідей.
Коли учасник відповідає на запитання, важливо усвідомити, що група спостерігає за реакцією тренера на це запитання і що її члени ідентифікуються з відповідаючим і уявляють, як би вони самі почували себе на його місці. Неуважність при опрацюванні відповідей може спровокувати відмову групи від будь-якої подальшої співпраці та участі.
Реакція на відповіді
Враховуйте кожну відповідь
Кожна відповідь в деякій мірі заслуговує визнання або коментарів.
Завжди реагуйте на відповідь швидко
У протилежному випадку, учасники можуть ухилитись від теми або прийняти неправильні відповіді за правильні.
Реакція на правильні відповіді
Коли один з учасників групи відповів правильно, похваліть його, підкресліть та повторіть важливі моменти його відповіді, і лише тоді рухайтеся далі.
Реакція на майже правильні відповіді
Якщо правильна відповідь є не зовсім точною, підкресліть її правильну частину і намагайтесь отримати подальшу інформацію з цього запитання. «Так, це важливо, а чи є ще щось, що ми маємо звернути увагу?»
Реакція на неправильні відповіді
Не залишайте неправильні відповіді без розгляду. Спробуйте знайти в них щось, що можна оцінити позитивно. Як варіант, можете прийняти дану відповідь, проаналізувати причини, внаслідок яких був зроблений даний висновок і спробувати зрозуміти почуття людини, яка відповідала. Потім або 1) поставте питання ще раз, щоб дати людині можливість скоригувати свою відповідь, або 2) попросіть групу прокоментувати відповідь.
Реакція на незрозумілі відповіді
Багато людей розуміють поставлене питання, але їм складно висловити свої думки словами. Якщо Вам здається, що причина в невмінні вербалізувати свої думки, то можна прояснити або перефразувати ідеї людини, а не прогнозувати чи замінювати власними.
Реакція на абсолютно недоречні відповіді
У деяких випадках відповіді не мають нічого спільного із поставленим запитанням. Перед тим, як Ви звернетесь до свого здорового глузду або до здорового глузду групи, перевірте, чи зрозумів автор відповіді Ваше запитання, а якщо ні – переформулюйте запитання у більш зрозумілу форму.
Причина може бути в тому, що деякі учасники відповідають на те запитання, яке Ви, на їх думку маєте поставити. Іншими словами, їх думки ідуть попереду питань, що обговорюються. Реакцією повинна бути вдячність за відповідь і зауваження, що дане запитання буде розглянуте на наступному етапі, або що воно відноситься до тієї області, яка знаходиться поза рамками теми, що розглядається.
Відповіді на питання
Щоб тренінг був ефективним, необхідно не тільки вміти ставити питання, але й відповідати на них. В учасників заняття є багато причин звернутись до тренера. Одна із них - отримати відповідь на якесь конкретне запитання, тому напочатку краще повідомити, що для відповіді на всі їхні запитання Ви виділите окремий час.
Потреба в інформації
Якщо питання – це прохання про надання додаткової інформації, відповідайте на нього по сутті і переконайтесь, що Ваші слова зрозумілі. У протилежному випадку запропонуйте обговорити це питання під час перерви.
Варто розглянути також інші причини, чому ставлять запитання тренеру.
Перевіка компетентності
Мета такого запитання – не отримання інформації, а оцінка знань і досвіду тренера. Якщо така ситуація виникла, довіра групи залежить від Вашої чесності. Ви не зобов’язані знати про все на світі. Проте, коли мова іде про обов’язкову інформацію – відсутність знань не пробачається. Коли все-таки це трапилось, можна подякувати учаснику за запитання і перенаправити його групі.
Демонстрація власних знань
Людина прагне підкорити інших учасників групи рівнем своїх знань. Її можна прихилити до себе наступним чином: «Так це цікаве питання… Дуже рідко люди усвідомлюють проблеми, повязані з …». Якщо запитання містить неточні факти, необхідно наголосити на тому, що вірно і підкорегувати те, що невірно.
Збиваючі запитання
Метою таких запитань є переключення уваги групи в область цікаву для того хто, запитує. Проте, тренер не повинен піддаватись спокусі та відходити в сторону.
Провокаційні запитання
Учасник часто використовує інформацію, отриману від тренера раніше, для демонстрації протиріччя з тим, що він говорить зараз.
Ваша відповідь у цій ситуації дуже важлива. Тут діє правило: «Ніколи не приймайте виклик і не сприймайте критику в свою сторону, навіть тоді, коли автор провокації розраховує саме на це!». Емоційна відповідь не буде розумною і конструктивною. Продемонструйте, що Ви заслуговуєте поваги всієї групи.
13.05.2013 - Засоби візуальної підтримки
17.04.2012 - Запитання та відповіді
01.12.2011 - Віддаючи – збагачуємося !!!
Людмила, дякую за корисну та актуальну статтю. думаю, її можна було би розмістити в методичному посібнику для тренерів. як рахують наші поважні редактори?
Додати новий коментар