Проводжу тренінг у Правобережному центрі зайнятості м. Запоріжжя. Аудиторія учасників, що втратили своє робоче місце, зібралася досить цікава. Тема тренінгу потребує від учасників активності та мобільності, адже пізнати себе, а потім самовдосконалюватися, для окремих людей є досить важким завданням. А тут іще з’ясовується під час презентації учасників, що в аудиторії присутні люди, які пережили мобінг на робочому місці. І хоча в Україні поступово покращуються умови праці та зростає заробітна платня, але ці два фактори разом з не дуже стабільною економічною ситуацією призводять до страху втратити робоче місце. Така ситуація часто викликає некоректну поведінку по відношенню до своїх колег.
Дуже прикро, що приклади мобінгу на робочому місці не поодинокі, на жаль, навіть у тренерській роботі. І часто працівники не відразу розуміють небезпечну ситуацію, яка складається навколо них. Уперше явище психологічного тиску описано на початку 80-х рр. ХХ ст. Німецький фахівець у галузі індустріальної психології Хайнц Лейманн після проведених досліджень у скандинавських країнах описав мобінг і охарактеризував його як психологічний терор, що включає систематично повторюване вороже й неетичне поводження одного або декількох людей, спрямований проти іншої людини, в основному, однієї. Інструменти мобінгу — утаювання інформації, ізоляція, обливання брудом, безперестанна критика, поширення пліток, висміювання, окрики тощо. Отже, мобінг (від англ. mob — юрба) — форма психологічного тиску у вигляді цькування співробітника в колективі, зазвичай з метою його звільнення. Стосовно робочого колективу, мобінг – це цькування співробітника, свого роду офісна дідівщина, яка і має за мету звільнити «неугодного» співробітника.
Мобінг підрозділяється на два основні види: вертикальний (мобінг з боку керівництва, іноді його ще називають босинг) і горизонтальний (мобінг з боку колег). Іноді буває, що людина стає об’єктом відразу обох видів мобінга. Наприклад, начальник відділу може піддаватися пресингу з боку «найвищогокерівництва» і презирства з боку колег.
Зі слів учасників тренінгу,мобінг може виражатися по-різному,способівцькування не перелічити. Відкриті конфлікти і бійки – це крайній випадок, є більш тонші способи довести «ненависного коллегу»до сказу, але при цьому не підставитися. Зазвичай, мобінг – це ситуація з розряду «один проти всіх»: група співробітників труїть одну людину.
Як допомогти працівникам, які потрапили в критичну ситуацію? На жаль, в Україні відсутні правові регуляторні механізми щодо цього питання. Тобто особа має право захищатися всуді, наприклад,за наклеп, але виграти такий судовий процес малоймовірно без свідків, доказів і правової бази. Мобінг в свою чергу – це не тільки наклеп, це сукупність багатьох психологічних факторів, які негативно впливають на психо-емоційний стан як особи, що зазнає таких переслідувань, так і колективу в цілому. Залишається чекати на прецедент або сподіватисяна Верховну Раду, котра з часом прийме закон, який буде захищати честь і гідність людини на робочому місці.
Які ж методи боротьби існуютьз психологічними переслідуваннями (мобінгом)?
Ось деякі методи, якими, перш за все, повиненкористуватися керівник:
- Розробити політику робочого процесу в колективі.
- Створити умови на робочих місцях, які будуть гарантувати позитивний соціально-психологічний клімат на найкращому можливому рівні.
- Вжити заходи, що допоможуть уникнути негативних дій на робочих місцях, наприклад запровадити правила, які забезпечать взаємоповагу між персоналом. Керівник і його представники є тими, хто має дати позитивний приклад.
- Керівники мають знати закони про право на працю, розуміти вплив різних психологічних станів людини на робочий процес. Розуміти і вміти керувати конфліктами в колективі. Це потрібно,перш за все,для того, щоб прийти на допомогу працівникам, які перебувають у стані стресу і нервової кризи.
- Керівники мусять мати глибокі знання, щоб допомогти працівникові соціалізуватися у новому колективі. На самому початку важливо вказати на правила, що існують у групі. Треба постійно інформувати працівника про стан роботи на даному етапі та її об’єктиви.
- Необхідно пояснювати працівникам про переслідування на робочому місці і цікавитися їхньою думкою з цього приводу.
- Надаватиможливості для персоналу поглиблювати свої знання, щодозволить більш успішно розв’язувати критичні ситуації.
По-друге, важливими є і принципи поведінки кожного працівника:
- Потрібно відмовитись від зневажливого ставлення як до людини, яка зазнає утисків, так і до того, хто займається мобінгом.
- Правила кооперації та співпраці встановлені у колективі, роз’яснені в перші робочі дні працівникові, треба підтримувати та поважати.
- Щоб попередити новонасталу негативну тенденцію на робочому місці, важливо негайно повідомити керівника про негаразди у колективі. Чим швидше це буде зроблено, тим легше такі конфлікти вирішити.
- Проблеми мають бути розв’язані з максимальною повагою до працівників.
- Оцінювати ситуацію треба об’єктивно та в позитивному ключі, з наміром знайти прийнятне рішення для всіх членів колективу.
- Випадки, коли об’єктом моббінгу є одна особа, як не дивно, трапляються рідко. Форми психологічного тиску не складають небезпеку тільки для так званих „жертв”, але є важким ментальним тягарем і для інших працівників. Тому важливою є швидка реакція йоперативне втручання роботодавця чи керівника колективу.
На сьогоднішній день, часто для керівника важко об’єктивно оцінити ситуацію, що склалась, тому в таких випадках необхідною є консультація спеціаліста.
Але, я бажаю всім колегам: намагайтися відгороджуватися від чужих просторікувань і пам'ятайте про те, що Ви сильні особистості, Ваше робоче місце найкраще, Ви найкращий фахівець і концентруйтеся на плюсах.
Окремі матеріали використано з Інтернет-сайту
18.12.2015 - Як зробити комплімент
30.11.2015 - Переговори за методом Сократа в сучасних реаліях
14.10.2015 - Уміння приховати емоції під час переговорів
19.06.2015 - Хауссітінг - професійне вдосконалення чи відпочинок?
22.05.2015 - Ідеологія лідера. Пан або пропав…
27.03.2015 - Здатність бачити можливості – це робота над собою
Швидше прийняли б закон, або інші якісь дії щодо мобінгу. Адже це швидше за все цькування директором та адміністрацією (яка підімята під директора ) проти конкретної особи. Без всіляких на це підстав, або просто їм це подобається робити, або через різницю у віці, директор старий проти молодого педагога.
Додати новий коментар