Статті автора
Про те, як правильно критикувати, я писала у попередньому дописі. Тепер – про те,
ЯК ПРАВИЛЬНО СПРИЙМАТИ КРИТИКУ.
Для цього існує трикроковий алгоритм реагування на критичні зауваження.
1. Після того, як пролунала критика, Ви подумки кажете собі: «Я – асертивна (толерантна) людина. Я дозволяю N (ім’я) мати власну думку і вільно її висловлювати.
2. Вголос ви кажете: «Мабуть, це виглядає саме так. Припускаю, що… (повторюєте критику на свою адресу).
3. Подумки запитуєте себе: «Що він хоче цим сказати?». Вголос промовляєте: «Що Ви маєте на увазі, коли кажете, що..?», або «Що саме змусило Вас так думати?», чи «Що поганого в тому, що я...?»
Діючи згідно цього алгоритму, Ви запобігаєте виникненню конфлікту, уникаєте погіршення стосунків, і натомість отримуєте інформацію про справжні (а не приховані) мотиви зауважень/претензій до Вас.
В основі цього алгоритму лежать такі прийоми асертивної комунікації, як Туман, Негативне повідомленнята Конкретизація узагальнень. Розглянемо їх детальніше.
Прийом «Туман».
Уявіть море, над яким стелеться туман. Туман – це Ви. Туман щільний, крізь нього нічого не видно. Водночас він не перешкоджає пересуванню, не завдає удару у відповідь. Коли хтось кине у туман камінь, то камінь не повернеться, він потоне у море. Камінь не відіб’ється рикошетом, і не завдасть шкоди ані тому, хто кинув каміння, ані будь-кому іншому. У туман можна кидати будь-що, і це не заподіє туманові жодної шкоди. З туманом нецікаво сперечатись.
Саме в такий спосіб можна поводитись, коли Вас критикують.
Прийом «Негативне повідомлення».
Суть прийому полягає у тому, що Ви визнаєте, що не є ідеалом. Ви припускаєтесь помилок (як й усі інші), і це нормально. Тобто Ви визнаєте, що час від часу можете давати привід для критики.
Прийом «Конкретизація узагальнень».
Суть прийому полягає у тому, щоб спонукати критика дати Вам більше інформації про те, що саме (на його думку) Ви зробили невірно. Ви розпитуєте вашого критика, що негативного він бачить у вас самих чи у вашій поведінці. Кінцева мета застосування конкретизації узагальнень – змусити того, хто Вас критикує, чесно зізнатися у тому, чого ж він насправді хоче.
Головне при використанні цього прийому – поводитись спокійно, уникати критики та агресії у відповідь, сарказму (завуальованої словесної агресії).
Використовуючи ці прийоми, і слідуючи алгоритму реагування на критику, Ви зрештою отримуєте можливість перейти до безпосередніх прямих переговорів про те, що подобається чи не подобається іншій людині, та дійти розумного компромісу.
24.07.2014 - Поповнення власної енергії
19.05.2014 - Мозковий штурм та фасилітація: подібності та відмінності
17.04.2014 - Вправа на подолання стереотипності мислення
08.10.2013 - Тренінг для працівників Служби Зайнятості Волинської області
29.09.2013 - ДЯКУЮ!
27.09.2013 - Правила – «рятівне коло» на тренінгу
Додати новий коментар