Сьогодні в зв’язку з величезною міграцією всередині країни постає проблема взаємного прийняття та порозуміння між представниками різних культур в України. Різні регіони - це різна культура, стиль життя, принципи, манери поведінки, свої уявлення про те, як має бути. В контексті ефективної взаємодії цікавою для мене є самооцінка транскультурної компетенції психолога, соціального працівника чи волонтера, який взаємодіє з переселенцями.
Транскультурну компетентність розглядають як здатність помічати і розуміти життєвий світ індивіда в конкретній ситуації та в різних контекстах, а також уміння робити логічний висновок про відповідні дії в них; здатність бути ефективним і сенситивним всередині різних культурних контекстів, здатність шанувати і поважати вірування, мову, міжособистісний стиль спілкування і поведінку людей та сімей різних культур.
Райту і Леонгард розглядають транскультурну компетентність як засіб, яким володіє фахівець для :
• визнання культурних відмінностей;
• усвідомлення своїх стосунків і цінностей;
• дії у відповідності з різними культурними контекстами;
• ініціювання та підтримки культурних процесів у сфері навчання та інших послуг, спрямованих на «іншокультурних» мігрантів.
Спеціаліст, який надає допомогу мігрантам, повинен володіти такими транскультурними компетенціями:
• знати культуру етнічних груп, що складають популяцію на даній території, включаючи духовні переконання, моральні цінності, норми поведінки і т.д.;
• усвідомлювати взаємозв'язок між культурним, індивідуальним і функціональним розвитком людини;
• розуміти соціальні феномени, пов'язані з культурою (такі як культурна асиміляція, типи і проблеми мігрантів);
• визначати культурні та інші особливості клієнта і врахувати їх у процесі призначення та надання йому допомоги;
• здійснювати оцінку проблем клієнта з урахуванням його культурних особливостей;
• вміти складати план супроводу з урахуванням культурних особливостей;
Для досягнення транскультурної компетентності, спеціалісту слід також володіти такими здібностями і вміннями:
- Емпатія: наявність бажання і прагнення до розуміння та сприйняття іншокультурних мігрантів з різних культурних контекстів; здатність і можливість прийняти їх і поставити себе в їх ситуацію; здатність співпереживати емоційному стану мігрантів без втрати відчуття зовнішнього походження цього переживання; готовність виявляти симпатію етнічним мігрантам, схильним до соціального виключення та стигматизації .
- Повага: здатність бачити людину такою, якою вона є, усвідомлення унікальної індивідуальності і прийняття її такою, якою вона є.
- Професійне ставлення і відсторонена позиція в роботі як результат рефлексії, критичного процесу самоаналізу. Саме це допомагає працівникам, які працюють з мігрантами, уникнути емоційного вигоряння.
- Управління ситуацією невизначеності: нерозуміння, відчуження, амбівалентність вимагають толерантності і вміння тривалий час не випадати з процесу.
- Здатність спілкуватися: при спілкуванні з людьми із різних культурних контекстів фахівцеві варто акцентувати увагу на різних аспектах життя мігрантів одночасно, враховуючи культуру поведінки, контактні зв'язки, ціннісні орієнтири, стиль життя і т.д. При цьому слід приділяти особливу увагу невербальному спілкуванню і мові жестів для налагодження ефективного простору культурного спілкування
- Уміння «зберігати» кордони особистості.
- Відмова від кліше: відмова від стереотипів щодо клієнтів з інших культур, оскільки не існує типового представника тієї чи іншої культури: типового росіянина чи татарина.
25.06.2019 - Досвід кандидата у рекрутинговій стратегії компанії.
28.02.2018 - Навчання сорокарічних. Коли починати хвилюватися за свою кар’єру?
30.10.2015 - Тест для определение ведущей репрезентативной системы
30.09.2015 - Проективний тест "Хазяїн своєї долі".
31.08.2015 - Як бійцю допомогти товаришу подолати важкі симптоми постстресового стану
30.06.2015 - Проективна методика виявлення ставлення до праці
Додати новий коментар